Uføretunnelen ligger på E39 på Stord, og den er ikke er lenger enn 605 meter. Nå skal den rehabiliteres.
Fire entreprenører har levert pristilbud:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Roxel Infra | 26.558.681 |
Oneco Infra | 31.712.619 |
Mesta | 33.184.365 |
BMO Tunnelsikring | 39.571.986 |
I denne konkurransen la Vegvesenet også vekt på gjennomføring, HMS og kvalitet, og for disse kriteriene kunne entreprenøren oppnå et fradrag på maksimalt fire millioner kroner for å komme fram til konkurransesum.
Men i dette tilfellet var billigste tilbud mer enn fire millioner kroner lavere enn neste billigste, og fradragssummen får ingen betydning.
Ergo er Stavangerfirmaet Roxel Infra tildelt oppdraget.
Entreprenøren skal stå for all prosjektering og alle leveranser og utførelser, og skal levere en ferdigbygd og rehabilitert tunnel, som er sikret, dokumentert og sikkerhetsgodkjent. Entreprenøren skal også stå for midlertidig drift av sikkerhetsrustningen i anleggsfasen.
Utbedringene skal være ferdige 18. desember 2022.
Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030