Den brummende motorlyden overdøves av lyder fra alt som rister på brua og skipet for øvrig.
Kaptein Lars Heltne skyver to hendler enda litt lenger fram. Under hekken på skipet vris bladene på de to Wärtsilä CPP 4E1190-propellene.
– Nå har jeg full gass, sier kapteinen.
Håkon Ådnanes noterer i en logg. Han er Noryard Fosens prosjektleder for testingen av BOA Jarl før overlevering til BOA Offshore. Ådnanes er leder for stålengineering og følger opp verftets levering.
– Det er lærerikt å være med ut og prøve skipet og se hvordan det fungerer i praksis, sier Ådnanes mens han ser ned på testplanen.
500 tonn
I land har Vard-konsernet satt opp en pullert og montert en kraftig waier og kjetting som BOA Jarl har koblet seg på.
Pullert, kjetting og waier skal tåle 500 tonn. Verft og rederi har mål om å komme opp i en trekkraft litt over halvveis til maks belastning.
Verdens kratigste AHTS skal være Far Samson, som ble testet på samme sted i 2009. DNV målte trekkraften til Farstad-skipet til 423 tonn. Den forrige uformelle rekorden var på 312 tonn.
Les også: Norge må ha 25 nye losbåter: Her er Eker-Sandviks splitter nye design
Sliter med "boost"
Foreløpig er ikke verken effekt fra motorene eller trekkraften på BOA Jarl der den bør være. Noe må gjøres.
Han tar kontakt med motorkontrollrommet. Det viser seg at "boost-modusen" ikke fungerte som det skulle.
BOA Jarl er designet av Wärtsilä med betegnelsen VS VS491 CD. Det 91 meter lange skipet er 22 meter bredt og er på 4.250 dødvekttonn. Det er køyeplass til 39.
Samarbeid
Under denne siste testturen før overlevering er hver køye belagt. Representanter fra mange av underleverandørene er om bord for å følge med på sine leveranser og gjør de siste fininnstillinger.
Både verftet Noryards Fosen og rederiet BOA Offshore har maritimt mannskap om bord.
Ådnanes kommer opp på brua igjen. Årsaken til at maks effekt ikke ble oppnådd er funnet. De to Caterpillar-hjelpemotorene ble ikke startet.
I «boost-modus» skal hver av dem bidra med 1.500 kW ekstra rett inn på akslingene. Det kommer på toppen av de 16.000 kW-motorene fra Wärtsilä sørger for. Totalt gir det 19 MW, eller rundt 25.500 hestekrefter.
Siemens har levert komplett Bluedrive elektrisk framdriftssystem inkludert generatorer, thrustermotorer, hovedtavle automasjon og thrusterkontroll.
Les mer om Blue Drive: Dette skipet drives med lokomotivteknologi
Støvsuger
I motorkontrollrommet er Noryards maskinsjef Asbjørn Haldorsen og BOAs maskinsjef Kurt Kristensen i ivrig samtale. Det er mye som skal klaffe.
Inn til kontrollsystemet kommer det signaler fra 3500 såkalte i/o-punkter. Skjer det noe galt, utløses alarmer med både lyd og lys, avhengig av alvorlighetsgrad.
Herfra har de også kontroll med brannslokkingsanlegget, fi-fi-anlegget.
– Brannpumpene får kraft direkte fra hjelpemotorene. Med 3.800 kW-effekt kan det pøses ut 1000 liter i sekundet og med en strålelengde på 210 meter.
– Da skal vi helst ha 120 meter til havbunnen under oss. Vi støvsuger bunnen om det er for grunt, sier Haldorsen.
Les også: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av
Fjernovervåking
Det gjøres klar for nye bollard pull-tester. Fi-fi-pumpene skal testes litt lenger ut i fjorden seinere.
Fra de to akterpropellene skummer det hvitt i sjøen. Det rister mer og mer. Nå viser diagrammet på PC-skjermen til DNV GL at trekkraften øker.
DNV GL er den uavhengige tredjeparten som skal verifisere og sette sitt stempel på hva BOA Jarl kan trekke.
Lastceller er plassert på pullerten på land. De kommuniserer trådløst med mottakeren og PC-en til DNV GL om bord.
Hjelpemotorene går og bidrar til at effekten nærmer seg maksimalt og trekkraften er på opp mot 240 tonn.
Les også: Fosnakongens ballast-system flytter 150 tonn vann på 85 sekunder
Ispropeller
Verken Ådnanes eller kaptein Heltne er fornøyde. I fjor ble søsterskipet BOA Bison overlevert. Det har en bollard pull på 275 tonn.
Leder for BOAs nybyggingsprogram, Jostein Innerdal, har forklaringen.
– BOA Jarl har isklasse ICE 1C og derfor propeller som er laget for å gå i is. De er noe buttere og tyngre. Vi kan bytte bladene til samme type som på BOA Bison hvis vi skulle ønske det, sier Innerdal til TU.
BOA Offshore vil med BOA Jarl i flåten ha to ankerhåndteringsfartøy. Offshoreflåten består da av ni fartøy. BOA Offshore er lokalpatrioter og har bestilt enda ett skip fra Noryard Fosen.
Det blir et IMR-fartøy, til inspeksjon, vedlikehold og reparasjon av undervannsutstyr, som leveres i første kvartal 2017.
BOA Jarl går inn i spotmarkedet og setter kursen nordover for å legge ut ankere og kjetting for en rigg.