REKKVERK

Rust svekket midtrekkverket - delte seg og trengte gjennom personbilen

Havarikommisjonens undersøkelser har vist at aktiv korrosjon av midtrekkverket, som var utformet i rusttregt stål, førte til feiloperering ved drift og vedlikehold av den aktuelle låsen, og reduserte rekkverkets styrke.

Rekkverket gikk tvers gjennom bilen.
Rekkverket gikk tvers gjennom bilen. Foto: Statens havarikommisjon
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. apr. 2023 - 10:50

Ulykken 16. juli 2021 på E6 nord for Andelva i Eidsvoll oppsto da en personbil med to personer kolliderte med midtrekkverket i et nød-/driftsåpningsområde hvor en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Midtrekkverket delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen, og passasjeren ble påført alvorlige skader.

«Egner seg ikke til bruk i veiutstyr»

Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stå <i>Foto:  Statens havarikommisjon</i>
Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stå Foto:  Statens havarikommisjon

Undersøkelsene i etterkant har vist at aktiv korrosjon av midtrekkverket, utformet i rusttregt stål, har ført til feiloperering ved drift og vedlikehold av den aktuelle låsen og redusert rekkverkets styrke.

Statens havarikommisjon mener at rusttregt stål som materiale ikke egner seg til bruk i veiutstyr i fuktige og saltholdige veimiljø der materialet korroderer. Undersøkelsen har videre vist at det har vært flere mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål på E6 mellom Dal og Kolomoen.

Estetikk og design i rusttregt stål

Strekningen var en del av Statens vegvesens utbygging av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen, og inngikk i et pilotprosjekt for bruk av rusttregt stål i veiutstyr. Estetikk og design var blant kriteriene som lå til grunn for valg av material, leverandør og utforming av rekkverk.

Mestas driftspersonell som skulle smøre nød-/driftsåpningene, hadde ikke fått opplæring eller tilstrekkelige instruksjoner i hvordan låsekonstruksjonen fungerte, samt hvordan tregheter forårsaket av korrosjon skulle håndteres. Låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningene hadde også svakheter ved designet som kunne medføre falsk låsing som dels var vanskelig eller umulig å oppdage visuelt ved vedlikehold. 

Kraftig refs til Statens vegvesen

Midtrekkverket stod i et fuktig og saltholdig miljø grunnet salting av strekningen vinterstid. Rekkverkets design bidro også til vann- og saltansamling. Dette påskyndet den aktive korrosjonen av det rusttrege stålet og forhindret at materialet fikk produsert et beskyttende korrosjonssjikt slik som tiltenkt. 

Undersøkelsen har også vist følgende mangler relatert til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning, gjennomføring og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål:

  • Rekkverk i rusttregt stål ble innkjøpt og installert på deler av strekningen uten av det var søkt om og forelå godkjenning fra Vegdirektoratet.
  • I forkant av installasjon og godkjenning av midtrekkverket, ble det ikke innhentet dokumentasjon på det rusttrege stålets egnethet til veiutstyr i det aktuelle veimiljøet.
  • Vegdirektoratet ga godkjenning for pilotprosjektet for en strekning på hele 110 km og med prosjektert fartsgrense på 100 km/t på strekningen. Fartsgrensen ble oppjustert fra 100 km/t til 110 km/t i 2015.
  • Statens vegvesen utarbeidet ikke et inspeksjonsprogram som skulle følge opp pilotprosjektet med bruk av rusttregt stål, slik Vegdirektoratets godkjenning forutsatte.
  • Vegdirektoratet fulgte ikke opp at inspeksjonsprogram ble utarbeidet og iverksatt av veieier.
  • Dette var et pilotprosjekt, men driftskontrakten spesifiserte ikke at rekkverket var utført i rusttregt stål med behov for spesiell oppfølging og avviksrapportering eller at låsekonstruksjonen i nød-/driftsåpningene ikke hadde vært utprøvd tidligere.
  • Da det ble kjent for Statens vegvesen at det rusttrege stålet ikke dannet en ytre rusthinne som skulle forsinke videre korrosjon, ble det ikke iverksatt tiltak for å sikre rekkverkets styrke.
  • Låsekonstruksjonen på nød-/driftsåpningsområdene var designet spesifikt for pilotprosjektet og hadde ikke vært i bruk tidligere. Nød-/driftsåpningsområdene var ikke krasjtestet eller datasimulert.
Sigs-betong er brukt i en del av støyskjermen på Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.