RIKSVEI 3

Rustet opp for 700 mill: Så godt som ny riksvei til en billig penge

22 nye kilometer av riksvei 3 i Østerdalen er ferdig utbedret, og den framstår som nybygd. Meterprisen er på 15.800 kroner. Antagelig Norges rimeligste riksveistrekning, mener Vegvesenet.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland får overlevert den nyutbedrede riksvei 3-strekningen Rendalen grense-Alvdal skurlag av daglig leder i Gjermundshaug Anlegg, Pål Ligård.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland får overlevert den nyutbedrede riksvei 3-strekningen Rendalen grense-Alvdal skurlag av daglig leder i Gjermundshaug Anlegg, Pål Ligård. Foto: Eli Ramstad/Statens vegvesen
3. okt. 2022 - 10:05

Statens vegvesen markerte forrige uke at de 22 kilometerne mellom Rendalen grense og Alvdal skurlag på riksvei 3 er ferdig utbedret etter to års arbeid.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

2019: Riksvei 3 ved Svebekken nord for Rena før utbedringen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
2019: Riksvei 3 ved Svebekken nord for Rena før utbedringen. Foto:  Statens vegvesen

Dermed er hele den cirka 50 kilometer lange strekningen mellom Atna og Alvdal utbedret: Arbeidet har pågått siden 2016.

Totalkostnaden for utbedringen av hele strekningen er på vel 700 millioner kroner.

Lokal entreprenør

Alvdal-baserte Gjermundshaug Anlegg har i samarbeid med Statens vegvesen prosjektert den 22 kilometer lange strekningen mellom grensa til Rendalen og Alvdal skurlag og har gjort selve utbedringsjobben.

– På det meste hadde vi 120 arbeidere på jobb ute på veien, inkludert arbeidere fra våre lokale underleverandører som vi ikke kunne klart oss foruten, sa daglig leder i Gjermundshaug, Pål Ligård, under markeringen i Alvdal.

2022: Riksvei 3 ved Svebekken etter utbedringen. Veien er blitt bredere og sideterrenget er utbedret, og dermed mer trafikksikker og bedre å kjøre på. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
2022: Riksvei 3 ved Svebekken etter utbedringen. Veien er blitt bredere og sideterrenget er utbedret, og dermed mer trafikksikker og bedre å kjøre på. Foto:  Statens vegvesen

Gjermundshaug Anlegg utførte jobben med 60 prosent egne ansatte og 40 prosent innleide arbeidere fra lokale underentreprenører. Av totalkostnaden på 340 millioner kroner har en tredel av Gjermundshaugs omsetning gått til lokale entreprenører.

Av de 120.000 arbeidstimene som Gjermundshaug med underentreprenører har lagt ned i løpet av de to årene som utbedringen av riksvei 3 har pågått, har det vært bare én skade – en vrikket ankel.

Utviklende samarbeid

I sine kontrakter stiller Statens vegvesen krav til entreprenørene med mål om å skape utvikling.

– De kravene vi stiller er med på å utvikle dere, og måten dere gjør ting på er med på å utvikle oss, sa avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen til Pål Ligård i Gjermundshaug Anlegg.

– Det at vi kan jobbe sammen om dette, tror jeg er med på å utvikle tanken rundt hvordan vi skal bygge vei på best mulig måte, sa Løkken med henvisning til at det på riksvei 3 er blitt mye god vei for lite penger.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fulgte opp.

Vis mer

– Ved å ha bygd og forbedret eksisterende vei, med breddeutvidelse og andre tiltak som har bedret trafikksikkerheten og framkommeligheten, har verdien på veien økt betraktelig. Dette er ikke noe som ligger opplagt i Vegnormalen, men dere har her utviklet måten å bygge på som gjør det mulig å få løpemeterkostnadene helt ned i under 16.000 kroner. Vi får dermed veldig mye igjen for investeringene og kan bygge lange strekninger.

– Østerdalens største arbeidsplass

Norges Lastebileier-Forbund definerer riksveg 3 som den viktigste godsaksen nord-sør i Norge. Når tungbilandelen utgjør hele 40 prosent av trafikken, eller nesten 850 tungbiler i døgnet, kaller de riksvei 3 for Østerdalens største arbeidsplass.

– For ti år siden var tilstanden på riksvei 3 svært dårlig. Veien var smal, hadde dårlig dekke og var skikkelig vond å kjøre, sa regionleder i NLF, Guttorm Tysnes.

– Når veien nå er blitt ni meter bred over lange strekninger og med romlefelt i midten, er det blitt en trafikksikker vei med god framkommelighet. Det er det som betyr noe for de som har veien som arbeidsplass.

Samarbeid for mer vei

Flere strekninger på riksvei 3 trenger utbedring både sør og nord for strekningen som nå er utbedret. Dermed er viktig at ordførerne i Østerdalen fortsetter samarbeidet i Vegforum riksvei 3.

Dette ble understreket av vegdirektør Hovland.

– Det er viktig med politisk samarbeid langs de lange strekningene, over kommunegrensene, for at arbeidet skal gi resultater. Vi i Statens vegvesen går jo sammen med dere, men vi er helt avhengig av å få drivkrefter med lokalt for at vi skal bli i stand til å fortsette utbedringen.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.