PROSJEKTER

Ryfast: Bompengene ble svært forsinket. Nå varsler Vegvesenet søksmål mot Tecsidel

Statens vegvesen har sendt varsel om søksmål til Tecsidel etter bompengeforsinkelsene i Ryfast-sambandet. Vegvesenet krever det spanske selskapet for over 3,8 millioner kroner.

Den 14,4 kilometer lange Ryfylketunnelen er en del av Ryfast.
Den 14,4 kilometer lange Ryfylketunnelen er en del av Ryfast. Foto: Bjørn Olav Amundsen
23. apr. 2021 - 14:26

13. august 2020 hevet Statens vegvesen kontrakten med spanske Tecsidel som leverandør av systemet for bompengeinnkreving i Ryfast. Bakgrunn for hevingen var den vesentlige forsinkelsen fra leverandørens side.

I september i fjor ble det anslått at prosjektet tapte 27 millioner kroner i måneden på at bompengesystemet ikke av operativt.

Statens vegvesen jobbet deretter sammen med en ny entreprenør for å få på plass utstyret. Bompengeinnkrevingen kunne starte opp i begge tunnelene 1. februar 2021.

I perspektivmeldingen 2024 varsler finansministeren lavere produktivitetsvekst i Norge. Bedre ressursbruk i offentlig forvaltning trekkes frem som et nødvendig tiltak. Men noe tilsier at ikke alt går ryddig for seg, mener ukas TU-spaltist.
Les også

Staten skal ikke breie seg ut i markedet

Krever 3,88 mill.

I etterkant har Vegvesenet rettet et krav på i alt 3,88 millioner kroner mot Tecsidel. Kravet dekker tilbakebetaling av godtgjørelse, dagbøter, merkostnader i forbindelse med ny anskaffelse, utgifter til juridisk bistand og renter. Betalingsfrist var 15.1.2021.

Beløpet er ikke betalt. Statens vegvesen har derfor sendt Tecsidel, ved deres advokat, et varsel om søksmål, med sikte på å inndrive kravet, skriver etaten i en melding.

– Tecsidel har fått en frist på to uker til å ta stilling til kravet og til grunnlaget for det, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Bjørn Roar Eriksen, i meldingen.

– Vårt krav mot Tecsidel er på 3,88 millioner kroner, og vi forbereder nå rettslige skritt for å inndrive pengene. Det første skrittet er å sende motparten et søksmålsvarsel, sier han.

– Statens vegvesen er pålagt å forvalte de ressursene vi har til rådighet, på en best mulig måte. Når Tecsidel ikke leverer det de er forpliktet til gjennom kontrakten med oss, så skal vi heller ikke betale. Det at vi forfølger vårt krav mot Tecsidel rettslig, underbygger at vi mener vi hadde god grunn til å heve kontrakten med dem i august i fjor, sier Eriksen.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen.
Les også

E10-prosjektet: Vegvesenet får ikke bytte underleverandør

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.