Prosjektleder Randi Paulsen Humborstad i Nordfjord Vekst er svært fornøyd med at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har bestilt forprosjekt for tunnel fra Kystverket.
Bakgrunn: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet
Smooth sailing
– Nå ser vi ingen skjær i sjøen. Kystverket ser for seg to år til å ferdigstille forprosjekt og reguleringsplan. Hvis KS2-arbeidet går unna på ett år, kan vi være i gang i løpet av 2018, sier Humborstad til Teknisk Ukeblad.
Det betyr i så fall at tunnelen må inn i første del av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2014–2023. Humborstad tror det er mulig.
Les mer og se video: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen
Raskere byggetid
– Kniper det på tiden, vil vi prøve å få departementet til å sette i gang KS2 parallelt med siste innspurt på forprosjektet slik at vi ikke taper tid.
Byggingen av tunnelen kan ta 3- 3,5 år dersom det drives fra begge sider. Kystverket har tidligere operert med fem år, men hadde da kun beregnet tunneldriving fra en side.
– Offentlig sløsing
Tilhengerne av skipstunnelen fikk kaffen i halsen da professor Jørn Rattsø trakk fram Stad skipstunnel som et skrekkens eksempel på feilslåtte statlige prosjekter. Det skjedde da han leverte produktivitetsrapporten, «Produktivitet – grunnlag for vekst og velferd», til finansminister Siv Jensen 10. februar.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Les også: Her seiler 100.000 skip
Misvisende og feilaktig
Nordfjord Vekst gikk straks ut med en pressemelding og anklaget kommisjonen for ikke bare å komme med misvisende opplysninger, men direkte feilaktige.
Interessegruppen mener Rattsø-kommisjonen har basert seg gamle tall fra KVU-en, og ikke brukt de nye, korrigerte i KS1-rapporten samt utfyllende rapporter fra Sintef Bedriftsutvikling. Der kommer det fram at den samfunnsmessige nyttevirkningen er på langt over 55 millioner kroner, årlig.
Les og Se på innsiden av skipstunnelen
![Randi Paulsen Humborstad er prosjektleder for Stad skipstunnel i Nordfjord Vekst.](https://images.gfx.no/290x/1666/1666424/1200036388.jpg)
Regjering og Storting uberørt
Det er tydelig at Samferdselsdepartementet ikke har lagt vekt på Rattsø-utsagnene.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
– Vi har vært i kontakt med regjeringen og representanter fra transportkomiteen på Stortinget. De har ikke latt seg påvirke av Rattsø-rapporten, sier Humborstad.
Hun har skrevet brev til Finansdepartementet og bedt dem korrigere i den endelige versjonen av produktivitetskommisjonens rapport.
Rattsø: La KVU til grunn
Professor Jørn Rattsø ved Institutt for samfunnsøkonomi ved NTNU er på reise i utlandet, men skriver i en epost til TU at kommisjonen bare støttet seg til materielate fra konseptvalgutredningen (KVU) fra 2010, men at den igjen har sett på mange analyser gjennom mange år av prosjektet.
-En interessant prosess med mange sterke lokale interessegrupper, skriver Rattsø.
"Lykke til"
Som kommentar til at Samferdselsdepartementet til tross for kommisjonens skepsis, skriver Rattsø følgende:
- Vi tar til etterretning at regjeringen går videre med prosjektet, så får vi se etter hvert om dette er god investering.
Les også:
Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø
Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet
Nytt bølgevarsel er så godt at det brukes til å planlegge seilingsruter