Oversikten fra Statens vegvesen viser at det aldri har vært brukt så mye salt for å bedre kjøreforholdene på riks- og europaveiene som vinteren 2017/2018. Da ble det strødd ut hele 152 000 tonn.
Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang
8,8 tonn salt pr kilomteter
Etter det startet Vegvesenet et systematisk arbeide for å få ned saltforbruket, noe de klarte fram til vinteren 2020/2021. Da ble det brukt 82 000 tonn, som innebærer et redusert saltforbruk på 70 000 tonn i løpet av fire vintere.
Men siden har kurvene igjen pekt oppover. Sist vinter ble det strødd 112 000 tonn salt. Det tilsvarer 8,8 tonn salt pr kilomteter vei. Mest brukes det på Sørlandet, med 19,5 tonn pr kilometer riksvei. Og minst brukes det i Nord-Norge, med 1,6 tonn pr kilometer.
Til gjengjeld brukes det mest sand i hele landet på riksveiene i Nord-Norge. Her ligger gjennomsnittet for hele landet på 11,6 tonn sand pr riksveikilometer.
Værforholdene har skylda
– Saltforbruket vil alltid variere med været, og vi må balansere behovet for trygg og framkommelig veg mot målet om redusert bruk av vegsalt. Slik forklarer seniorrådgiver Torstein Isaksen i teknologiavdelingen i Statens vegvesen forbrukstallene av salt, slik de fremkommer i mengderapporten for vinteren 2022/2023.
Han forteller til Veier 24 at de detaljerte rapportene for hvert område viser at økningen sist vinter var størst i Sør-Norge og spesielt i områdene sør og i noen grad i øst. Økningen knyttes til værforholdene, noe som underbygges av værrapportene fra Meteorologisk institutt.
– Utslagene blir størst når det er mye vinter i områdene som har størst trafikk, ettersom vegene med høyest ÅDT også har høyest krav til friksjon og i mange tilfeller krav om barveg, forklarer han.
Normalen vil ligge på rundt 100 000 tonn
-Ambisjonen har i flere år vært å redusere bruken av salt i vintervedlikeholdet. Har Statens vegvesen satt noen måltall for hvor mye man ønsker å redusere saltforbruket?
– På grunn av varierende vintre, er det vanskelig å sette måltall, men vi ser at et gjennomsnittlig forbruk over tid på riksvegene, sannsynligvis vil ligge omkring 90 000 til 100 000 tonn pr. vinter.
-Og hva må til for å nå disse målsettingene?
– Statens vegvesen jobber kontinuerlig sammen med bransjen for å få lavest og riktigst mulig forbruk av salt. Vi har satt i gang flere prosjekter, og planlegger flere nye. Målet er å automatisere strøing av sand og salt, for å sikre at det strøs med riktig mengde til riktig tid.
Torstein Isaksen viser til at de i disse dager tester ut ny teknologi, der man ved hjelp av lasermålere og avansert bildebehandling kan analysere føreforholdene rett foran bilen mens saltbilen kjører, og tilpasse saltmengden automatisk. Mer omfattende bruk av vær- og føredata skal også gi entreprenøren et bedre grunnlag for å ta beslutninger om den løpende driften, for eksempel om når og hvordan det skal saltes og hvordan mannskaper og utstyr skal disponeres.
Kollektivfeltet gjenåpnes for elbiler på E18