SAMFERDSEL

Jernbaneverket henter inn dansk ekspert til signalutbyggingen

Skal unngå feilene som ble gjort i Danmark.

 Ved å hente inn dansk ekspertise håper Jernbaneverket på å unngå unødvendige feil i utbyggingen av nye digitale signaler.
Ved å hente inn dansk ekspertise håper Jernbaneverket på å unngå unødvendige feil i utbyggingen av nye digitale signaler. Bilde: Espen Zachariassen
19. jan. 2016 - 06:00
Vis mer

Mens Norge skal ha bygget ut det nye digitale signalanlegget for jernbane i 2030, skal det samme anlegget være ferdig nesten ti år tidligere i Danmark.

I den forbindelse har Jernbaneverket hentet inn tidligere signaldirektør i Danmark, Morten Søndergaard.

– Søndegaard skal hjelpe oss å unngå de feilene som har blitt gjort i Danmark, sier signaldirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket.

Mange likheter

Det finnes mange likheter mellom utfordringene med dagens signalanlegg og fornyelsesplanene i Norge og Danmark.

– Danmark hadde, som Norge, et veldig gammelt signalsystem som måtte skiftes ut. Vi hadde en blanding av mange typer teknologier, med mye feil, dyrt vedlikehold og manglende reservedeler, forteller Søndergaard.

I Danmark ble arbeidet med de nye digitale signalene ble satt i gang allerede i 2009. Og i 2011 inngikk danske myndigheter kontrakter som skal sikre utbyggingen av digitale signaler innen 2021.

– Danmark vil med det bli det første landet med landsdekkende ERTMS, sier Søndergaard,

Om alt går etter planen her i Norge, vil Norge bli det andre landet i Europa som valgte å implementere ERTMS på nasjonalt nivå med planlagt ferdigstilling i 2030.

Også i Sverige skal systemet implementeres, med forventet ferdigstilling i 2035.

Morten Søndegaard er hentet inn fra Danmark for å bistå den norske signalutbyggingen.
Morten Søndegaard er hentet inn fra Danmark for å bistå den norske signalutbyggingen.

Skal forhindre feil

Hovedoppgaven til Søndergaard er altså å forhindre at Norge gjør feilene Danmark gjorde.

Han forteller at en av de viktigste tingene de lærte i Danmark er at prosjektet ikke kan behandles på samme måte som et vanlig utbyggingsprosjekt.

– Det er det for stort til. Dette er et prosjekt med utrolig mange involverte som påvirker så godt som alle de ansatte i Jernbaneverket. Det er mange å ta hensyn til, og mange som får en ny arbeidshverdag med denne implementeringen, sier han.

Og legger til at det ikke finnes tvil om at dette er en vanskelig utbygging.

– Men den må gjøres. Uten nye signaler stopper hele jernbanen opp, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

En kontrakt vs to

Den kanskje største forskjellen mellom den danske og den norske utbyggingen, er organiseringen av arbeidet.

Mens jernbanenettet i Danmark deles i to, og går ut i to ulike kontrakter, legges trolig hele signalutbyggingen i Norge under ett.

Signalkart ERTMS
Utrullingen av digitale signaler i Norge. Jernbaneverket
Søndergaard forteller at valget om to kontrakter i Danmark skjedde på grunn av tidsperspektivet.

– Det er helt klart bedre med en kontrakt, slik det ser ut til å bli i Norge. Det er både billigere, og gir samme teknologi langs hele jernbanenettet, noe jeg mener er en stor fordel, sier han.

Og understreker:

– Som tidligere signaldirektør i Danmark vil jeg utvilsomt anbefale Norge å velge én kontrakt, ikke to.

Copy - paste

Når kontraktene er signert, og første strekning rullet ut, blir jobben videre langt mindre komplisert enn den er i dag, ifølge signaleksperten.

– Det er jo utviklingen og nyskapingen som tar tid, når vi først har en skikkelig strekning på plass er resten copy-paste, sier han.

Og forklarer:

– Det er jo de samme systemene som skal rulles ut på strekning etter strekning. Så selv om det kan virke som om det går litt tregt i starten, vil man raskt se utbredelsen av ERTMS når man bare er i gang, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.