MASKINER & UTSTYR

Sandvik presenterer verdens første 18-tonns batterilaster

Den nye tunnellasteren konstruert rundt lasterens Artisan-batterisystem og elektriske drivlinje for å utnytte batteriteknologiens muligheter optimalt.

Den batteridrevne lasteren får plass i en 4,5 x 4,5 meter stor tunnel.
Den batteridrevne lasteren får plass i en 4,5 x 4,5 meter stor tunnel. Foto: Sandvik
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. okt. 2020 - 10:58

Sandvik forteller i en pressemelding at det ikke var nok å bytte ut noen komponenter eller justere bare en del av utstyret: Ingeniørene måtte bygge om hele maskinen. Når originalutstyrsprodusenten bygger om maskinen, betyr det at gruven ikke trenger å revurdere hele sin infrastruktur.

Å bytte batteriet i lasteren krever i praksis ingen kraner eller gaffeltrucker. Det sørger den patenterte AutoSwap-funksjonen for.

Håkon Nilsens «furtebod» forsyner hytta med strøm.
Les også

Kostet 40.000 kroner: Håkon bygde off-grid-løsning på hytta på fire uker.

Lastekapasitet 18 tonn

Den nye batteri-elektriske lasteren LH518B leveres med usedvanlig kapasitet for sin størrelse: Den er konstruert slik at den får plass i en 4,5 x 4,5 meter stor tunnel med lastekapasitet på 18 tonn.

I tillegg til et innovativt bom- og skuffsystem har LH518B uavhengige fremre og bakre drivlinjer. Det muliggjør høy nyttelastkapasitet med lav samlet høyde.

For overlegen produktivitet er LH518B utstyrt med tre 2000 Nm permanentmagnetmotorer. Uten momentomformer, girkasse eller motor som kan ruses, er lasteren rask og smidig. Det er ingen utslippsbegrensninger basert på installert effekt som begrenser elmotorutvalget. De aller kraftigste motorene kan derfor brukes under jorden.

Hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen med Enova-støtte.
Les også

Deler ut nær 800 millioner til hydrogenprosjekter

Batteribytte mye raskere enn å vente på lading

AutoSwap er et patentert system for automatisk bytte av Artisan™-batteripakken. Batteribytte går raskt og enkelt nesten uten manuell håndtering: Det tar cirka seks minutter å bytte batteriet, og det kan gjøres i en passeringslomme eller gammelt lagringsområde uten behov for traverskraner eller ekstern infrastruktur.

Den helt nye AutoConnect-funksjonen som for første gang er tilgjengelig på LH518B, gjør det enda enklere og raskere å bytte batteri ved automatisk til- og frakobling av batteripakken til maskinen.

Batteriet helt bak på maskinen, som også fungerer som motvekt, byttes på ca seks minutter. <i>Foto:  Sandvik</i>
Batteriet helt bak på maskinen, som også fungerer som motvekt, byttes på ca seks minutter. Foto:  Sandvik

Bortsett fra til- og frakobling av laderen trenger ikke føreren å forlate førerhytta. Byttet går derfor raskere, enklere og tryggere.

Fem slike batteripakker skulle settes inn i en ordinær Selfa-sjark. Daglig leder Tore Johansen og teknisk sjef Ivar Jakobsen meldte om god trøkk på båtbyggeriet på Rødskjær i Harstad da TU besøkte verftet i 2021. Nå er markedet for batteribåter borte.
Les også

Går fra batteribåter til diesel: – Markedet er borte

Den rent batteridrevne lasteren bidrar til å redusere varme og utslipp under jorden, slik at gruver kan nå sine bærekraftsmål og oppnå lavere ventilasjonskostnader. Den robuste batteripakken bruker litiumjernfosfatkjemi (LiFePO4) og er spesialutviklet for underjordisk bruk.

Det kommer flere

Sandvik forteller at de er i gang med å utvide tilbudet av batteri-elektriske lastere og dumpere og gjør seg klar til å erobre nye markedsområder. Dette vil skje i faser modell for modell.

Når de batteri-elektriske lasterne og dumperne lanseres på nye markeder, vil Sandvik være klar til å tilby kundene full produktstøtte og ettermarkedstjenester.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.