IT

Satser stort på bredbånd til sjøs

SATSER: Jotron SatCom har alliert seg med flere norske selskaper for å få utviklet og produsert satllittplattformen, som de håper skal gi dem et stort jafs av markedet for bredbånd til sjøs.
SATSER: Jotron SatCom har alliert seg med flere norske selskaper for å få utviklet og produsert satllittplattformen, som de håper skal gi dem et stort jafs av markedet for bredbånd til sjøs. Bilde: Norsk Romsenter
Mona StrandeMona StrandeJournalist
25. okt. 2010 - 10:10

Ny teknologi basert på en stabilisert Ku-bånd-antenne vil være Jotron SatComs våpen i kampen om markedsandeler for levering av bredbånd til skip over hele verden.

Avgjørende ESA-midler

Fra lokalene på Tranby utenfor Oslo, skal det bygges opp en ny Satkom-virksomhet i Norge.

Jotron Satcom
Fra lokalene på Tranby utenfor Oslo, skal det bygges opp en ny Satkom-virksomhet i Norge. POSITIV: Adm. dir. Ottar Bjåstad i Jotron SatCom mener deres konstruksjon er renere og mer kompakt enn konkurrentenes, og at det derfor vil gå greit å kapre markedsandeler til sjøs. FOTO: Norsk Romsenter. Norsk Romsenter

– Målet er å ta 25 prosent av det globale markedet innen 2012, sier administrerende direktør Ottar Bjåstad.

Sammen med Kjell Nohr har han sin bakgrunn fra den norske satellitterminal-leverandøren Nera Satcom, som ble nedlagt etter å ha blitt kjøpt opp av danske Thrane og Thrane i 2006. De to opprettet først selskapet NeraSat, som ble til Jotron SatCom i 2008 etter at de fikk kontakt med Jotron-gruppen – som har et globalt maritimt distribusjonsnett.

Med midler fra Norsk Romsenter begynte produktutviklingen for alvor, og i mars 2009 fikk selskapet en utviklingskontrakt med den europeiske romorganisasjonen ESA på 40 millioner kroner.

Norske partnere

Jotron SatCom har alliert seg med flere norske selskaper for å få utviklet og produsert satllittplattformen:

Mekanikken produseres av Tronrud Engineering på Hønefoss, Arta i Bergen lager parabolen og SelCotek i Drammen lager radomen (beskyttelsesdekselet). Elektronikken produseres av Jotron-gruppens avdeling i Litauen.

Utstyret testes nå ut på Color Viking, som går mellom Sandefjord og Strømstad. Snart vil en installasjon prøves ut om bord i et supplyskip i Nordsjøen i langt tøffere værforhold.

Color VikingColor Viking måtte stanse motorene for å hindre skade da den sugde issørpe som pakket igjen kjølevanssinntaket.
TESTING: Utstyret testes nå ut på Color Viking. Snart skal det utsettes for tøffere forhold ved test på et supplyskip i Nordsjøen. Wiki Commons

– Bedre enn konkurrentene

Det er i samarbeid med Ship Equip i Ålesund at installasjonene nå testes ut på sjøen, og det er også via slike systemintegratorer Jotron SatCom vil nå ut til sluttkundene i fremtiden, istedenfor å selge installasjonene direkte til brukerne selv.

Målet er å konkurrere mot de riktig store, som amerikanske SeaTel. De har rundt 70 prosent av det globale markedet i dag. Bjåstad mener de har all grunn til å lykkes:

– Vi har stort fokus på driftssikkerhet. Antennen har en enkel design som det er lett å gjøre service på. Programvareoppdateringer gjøres fra kontoret vårt. Tyngdepunktet i antennen er lavt, noe som gjør den mer stabil, og den har en integrert sender og mottaker, noe som gir mindre signaltap. Vi mener også at vi har en renere og mer kompakt konstruksjon enn konkurrentene, sier Bjåstad.

Les mer hos Norsk Romsenter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.