ENERGI

Derfor anker de klimadommen til Høyesterett

Se video fra møtet her.

Ina AndersenIna AndersenJournalist
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeKI-ansvarlig
25. feb. 2020 - 05:00

Klimasøksmålet, hvor en rekke miljøorganisasjoner har saksøkt staten ved Olje- og energidepartementet, nådde ikke fram. Borgarting lagmannsrett frikjente i januar staten for brudd på Grunnlovens miljøparagraf, § 112.

I går kunne miljøorganisasjonene melde at de anker dommen videre til Høyesterett, som nå skal velge om de vil behandle saken. 

Tirsdag morgen sender TU.no direkte, når miljøorganisasjonenes advokat, Cathrine Hambro, presenterer anken i et frokostmøte fra klokken 08.45. Møtet er nå avsluttet, og du kan se videoen over.

Her skal hun fortelle mer om lagmannsrettens dom, grunnlaget for å anke og hva som skjer framover.

Contract manager Tatiana Olbrot representerte Sapinor den første av tre dager i retten. Her sammen med advokat Hilde Lund og advokatfullmektig Wilhelm Glen fra Sands Advokatfirma.
Les også

Italiensk entreprenør krevde 132 millioner fra Bane Nor – får bare 2,3 mill.

Miljøparagrafen

Dette skal hun gjøre sammen med et panel bestående av Ketil Lund, tidligere høyesterettsdommer og prosessfullmektig for Besteforeldrenes klimaaksjon, Erlend Andreas Methi, seniorrådgiver i Norges institusjon for menneskerettigheter, med ansvar for miljø og klima, og Eivind Smith, professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Klimasøksmålet handler om de ti utvinningstillatelsene i Barentshavet som regjeringen tildelte i 2016 gjennom 23. konsesjonsrunde, og hvorvidt denne tildelingen strider mot den såkalte miljøparagrafen i Grunnloven.

Dersom Greenpeace, Natur og Ungdom, Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet vinner fram, kan det få konsekvenser langt utover de ti konkrete lisensene saken har handlet om.

Så langt har staten vunnet både i tingretten og i lagmannsretten, men organisasjonene mener likevel det er gode argumenter for at Høyesterett kan komme til en annen konklusjon. 

Her kan du laste ned dommen fra lagmannsretten (pdf-fil).

Elektriske busser er billigere i drift enn dieselbusser, men dyrere å kjøpe. Nå tror Kollektivtrafikkforeningen at det kan ta lenger tid enn forventet før investeringen går i pluss.
Les også

Kostnadssmell: – Har satt seg fast

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.