Skjærtorsdag kunne endelig Martin Linge-plattformen seiles inn til verftet i Stavanger, hvor den skal klargjøres for installasjon i Nordsjøen.
Produksjonsstart på feltet er godt over to år forsinket, og det siste anslaget for oppstart er i 2019.
Statoil har i mars også offisielt overtatt eiendelene til Total på feltet og er blitt operatør. Hvor mye arbeid som gjenstår på plattformen er foreløpig ikke kjent.
- Har folk i Korea: Nå jobber Statoil med å få oversikt over Martin Linge-etterslepet
Har hatt utfordringer
Meldingen om at Statoil skulle overta kom i november og selskapet har brukt tiden siden til å skaffe seg en oversikt over hva slags tilstand plattformen er i.
– Martin Linge har hatt utfordringer. Vi mener at ved å ta over som operatør og eier i prosjektet, så vil det være en mulighet for å styrke prosjektet, og det er grunnen til at vi har valgt å ta over, sa Morten Eek, pressetalsmann i Statoil, til Teknisk Ukeblad, da overtakelsen ble kjent.
I tillegg til å være kraftig forsinket er prosjektet blitt markant dyrere. I forbindelse med fremlegging av statsbudsjettet for 2018 kom det frem at kostnadsanslagene var økt ytterligere, til 41,3 milliarder kroner. Det er 12 milliarder over anslaget i utbyggingsplanen, som tilsvarer en økning på 42 prosent.
Prosjektet ble dessuten preget av en alvorlig ulykke på verftet, hvor flere arbeidere døde.
- Hel-elektrifiseres: Kraft fra land til Martin Linge setter verdensrekord
- To oljefelt godkjent med tre kvarters mellomrom: Det ene går som ei klokke i Nordsjøen. Det andre sliter i Korea