Fylkesordfører Jon Askeland åpnet den utbedrede og trafikktrygge Seimsdalstunnelen fredag 30. juni.
Siden 1965 har tunnelen tjent bygda Seimsdalen i Årdal godt, men behovet for en oppgradering var stort. Tunnelen var for lav og smal. Nå kan bilister, syklister og fotgjengere ferdes side om side uten risiko. Den nye tunnelen har et eget felt for gående og syklende, adskilt fra biltrafikken med betongrekkverk.
Et nødvendig utbedringsprosjekt
Prosjektet ble lyst ut sommeren 2020, og i oktober samme år signerte Vestland fylkeskommune kontrakt med hovedentreprenør Bertelsen & Garpestad. De har hatt lokale entreprenører med seg på laget.
Dina Lefdal, avdelingsdirektør for infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune, er positiv til entreprenørene og ferdigstillingen av prosjektet:
– Bertelsen & Garpestad og samarbeidspartnerne har gjort en flott jobb. Å nærmest skulle drive en ny tunnel i en gammel tunnel, med trafikk som skal gjennom, er en veldig stor oppgave. Omfanget av denne jobben er vanskelig å forstå, men når en ser bilder av den gamle tunnelen og sammenligner med den tunnelen vi har bak oss her i dag, så får vi et innblikk i forvandlingen som har skjedd, sa Lefdal.
Nye lys, ventilasjon og radiodekning
Kjørebanen er utvidet fra 5,5 til 10,5 meter. Sålen i tunnelen er sprengt ut og senket for å gjøre den høyere. Samlet sett er det sprengt ut om lag 100.000 kubikkmeter stein, noe som tilsvarer 18.000 lastebil-lass.
Tunnelen har fått nye høyspentkabler, nye lys og nytt ventilasjonssystem. Tunnelen er sikret mot innsig av vann og mot frost. Portalene er forlenget, og tunnelen har fått sikkerhetsutrusting med brannvarslingsanlegg og havarilommer.
Ros til Seimsdølene
Byggeprosessen har ikke bare vært lett for innbyggerne i Seimsdalen. I to og et halvt år har enaste vei til bygda vært preget av kveld- og nattstenginger. Dina Lefdal roste lokalsamfunnet:
– Jeg vil benytte anledningen til å skryte av seimsdølene. De har vært tålmodige gjennom to år med stenginger, spesielt i periodene der veien var helt stengt, med sjøveien og båttransport på fjorden som eneste ferdselsåre, sa Dina Lefdal.
Oppgraderte tunnel for 235 millioner – nå er den for lav