Seks totalentreprenører har bedt om å bli prekvalifisert til å konkurrere om å bygge ny E6 Storhove-Øyer, skriver Nye Veier i en pressemelding tidlig på morgenen i dag.
Men utbyggingsselskapet sier ingen ting om hvem entreprenørene er, kun at det er «seks totalentreprenører».
I pressemeldingen sier Nye Veier blant annet dette: – Det er andre gang at delstrekningen er ute i markedet. Med ny kunnskap og vedtatte reguleringsplaner har det vært stor interesse for konkurransen og nå har seks totalentreprenører bedt om å bli prekvalifisert. Den store interessen for kontrakten viser at det var riktig å lyse ut konkurransen på nytt. Nå skal vi evaluere de seks interessentene og velge ut tre til fem som får anledning til å gi oss tilbud på oppdraget, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, i pressemeldingen.
Veier24 har forsøkt å kontakte Børseth på epost, men får automatisk svar om at han har tatt juleferie.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen
Både norske og utenlandske
Det står både utenlandske og norske totalentreprenører på lista. Planen er å velge totalentreprenør i løpet av våren og signere kontrakt før sommeren.
– De seks tilbyderne består av både norske og utenlandske selskaper. Samtlige av de utenlandske totalentreprenørene har med seg norske underleverandører, sier Børseth i pressemeldingen.
– Reguleringsplanene for E6-strekningen, som går gjennom både Lillehammer og Øyer kommune, er vedtatt og det kan bli anleggsstart allerede i 2021 med mål om åpning i 2024, sier Børseth i meldingen.
Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier sier dette i pressemeldingen: – I praksis betyr kontrakten på E6 Storhove-Øyer at Nye Veier om få måneder er i gang med utbyggingen av Gudbrandsdalen, samtidig som vi er godt i gang med planfasene både på Moelv-Storhove og Øyer-Otta.
Veier24 har vært i kontakt med Moshagen, og spurt om hvorfor Nye Veier i dette tilfellet opplyser om antall interesserte entreprenører, men ikke om navn.
Han skriver i en epost til Veier24 at Nye Veier de siste tre årene har hatt som policy å ikke opplyse om antall og navn på hvilke entreprenører som har bedt om å bli prekvalifisert. I dette tilfellet ble det gjort et unntak, skriver Moshagen: «Nye Veiers ledelse bestemte at det var ok å vise at det er stor interesse for konkurransen med å opplyse antallet.»
Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt
Forrige konkurranse måtte avlyses
Konkurransen for E6 Storhove-Øyer har vært utlyst før. I januar i år ble det klart at fem entreprenørgrupperinger var prekvalifisert for oppdraget.
Men i september ble hele konkurransen avlyst.
– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, opplyste Bjørn Børseth til Veier24 da.
Kontrakten ble så lyst ut igjen sent i november, og frist for å melde seg på til prekvalifisering var satt til 18. desember. Tre til fem leverandører skulle plukkes ut for å være med videre i denne konkurransen med forhandling.
Nå melder altså Nye Veier at seks totalentreprenører er prekvalifisert, men utbyggingsselskapet har ikke opplyst noe om hvilke entreprenører det er snakk om.
Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner