E6 STORHOVE-ØYER

Seks entreprenører vil bygge E6 Storhove-Øyer: Men Nye Veier forteller ikke hvem de er

18. desember var det frist for å melde seg på konkurransen. Nye Veier opplyser ikke hvilke entreprenører som har meldt interesse. Men det skal være «både norske og utenlandske selskaper».

E6 Storhove-Øyer er en del av storutbyggingen av E6 Moelv-Øyer. Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av firefelts vei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløps tunnel forbi Fåberg.
E6 Storhove-Øyer er en del av storutbyggingen av E6 Moelv-Øyer. Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av firefelts vei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløps tunnel forbi Fåberg. Foto: Nye Veier
22. des. 2020 - 08:21 | Endret 22. des. 2020 - 11:33

Seks totalentreprenører har bedt om å bli prekvalifisert til å konkurrere om å bygge ny E6 Storhove-Øyer, skriver Nye Veier i en pressemelding tidlig på morgenen i dag.

Men utbyggingsselskapet sier ingen ting om hvem entreprenørene er, kun at det er «seks totalentreprenører».

I pressemeldingen sier Nye Veier blant annet dette: – Det er andre gang at delstrekningen er ute i markedet. Med ny kunnskap og vedtatte reguleringsplaner har det vært stor interesse for konkurransen og nå har seks totalentreprenører bedt om å bli prekvalifisert. Den store interessen for kontrakten viser at det var riktig å lyse ut konkurransen på nytt. Nå skal vi evaluere de seks interessentene og velge ut tre til fem som får anledning til å gi oss tilbud på oppdraget, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, i pressemeldingen.

Veier24 har forsøkt å kontakte Børseth på epost, men får automatisk svar om at han har tatt juleferie.

Vegvesenet advarer om senvirkninger på veinettet etter ekstremværet Hans. – På et eller annet tidspunkt bryter det kanskje sammen, advarer seksjonsleder Gunnar Eiterjord.
Les også

Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen

Både norske og utenlandske

Det står både utenlandske og norske totalentreprenører på lista. Planen er å velge totalentreprenør i løpet av våren og signere kontrakt før sommeren.

– De seks tilbyderne består av både norske og utenlandske selskaper. Samtlige av de utenlandske totalentreprenørene har med seg norske underleverandører, sier Børseth i pressemeldingen.

– Reguleringsplanene for E6-strekningen, som går gjennom både Lillehammer og Øyer kommune, er vedtatt og det kan bli anleggsstart allerede i 2021 med mål om åpning i 2024, sier Børseth i meldingen.

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier sier dette i pressemeldingen: – I praksis betyr kontrakten på E6 Storhove-Øyer at Nye Veier om få måneder er i gang med utbyggingen av Gudbrandsdalen, samtidig som vi er godt i gang med planfasene både på Moelv-Storhove og Øyer-Otta.

Veier24 har vært i kontakt med Moshagen, og spurt om hvorfor Nye Veier i dette tilfellet opplyser om antall interesserte entreprenører, men ikke om navn.

Han skriver i en epost til Veier24 at Nye Veier de siste tre årene har hatt som policy å ikke opplyse om antall og navn på hvilke entreprenører som har bedt om å bli prekvalifisert. I dette tilfellet ble det gjort et unntak, skriver Moshagen: «Nye Veiers ledelse bestemte at det var ok å vise at det er stor interesse for konkurransen med å opplyse antallet.»

Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn.
Les også

Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt

Forrige konkurranse måtte avlyses

Konkurransen for E6 Storhove-Øyer har vært utlyst før. I januar i år ble det klart at fem entreprenørgrupperinger var prekvalifisert for oppdraget.

Men i september ble hele konkurransen avlyst.

– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, opplyste Bjørn Børseth til Veier24 da.

Kontrakten ble så lyst ut igjen sent i november, og frist for å melde seg på til prekvalifisering var satt til 18. desember. Tre til fem leverandører skulle plukkes ut for å være med videre i denne konkurransen med forhandling.

Nå melder altså Nye Veier at seks totalentreprenører er prekvalifisert, men utbyggingsselskapet har ikke opplyst noe om hvilke entreprenører det er snakk om.  

Kvaliteten på veiene i Norge, Sverige og Danmark  har forverret seg over mange år, slår en ny rapport fast.
Les også

Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.