For en drøy måned siden lyste Vegvesenet ut konkurransen om å utvide E134 Oslofjordforbindelsen fra to- til firefeltsvei.
Seks entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å bli prekvalifisert til prosjektet:
- AF Gruppen Norge
- Arbeidsfellesskapet EIFFAGE Gènie Civil – Obrascon Huarte Lain S.A
- Arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør, Isachsen Anlegg, Contur
- Skanska Norge
- Veidekke Entreprenør
- Arbeidsfellesskapet WEBUILD S.P.A og FCC Construction SA


– Vi er fornøyd med den store interessen for prosjektet, og gleder oss til å se gjennom tilbudene. Vi ser frem til en spennende videre prosess fram mot tildeling av entreprisen, sier delprosjektleder Vibeke Malvik i en pressemelding fra Vegvesenet.
Kontrakten handler om å prosjektere og bygge trinn 2 av Oslofjordforbindelsen, totalt cirka 14 kilometer vei. Prosjektet er en utvidelse av dagens vei fra to til fire felt.
Arbeidene omfatter blant annet nye løp i Oslofjordtunnelen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen, nye tunnelportaler, flere større bruer og omlegging av kryssområder. Prosjektet omfatter også oppgradering av dagens tunneler på strekningen.
Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering.

Her kommer Nye Veiers mest kompliserte veiprosjekt