PROSJEKTER

Seks entreprenører vil bygge ny Tunna bru på riksvei 3

Vegvesenet har fått seks søknader i konkurransen om å prosjektere og bygge ny Tunna bru og tre kilometer utbedret og ny riksvei 3 mellom Tynset og Kvikne.

Kartskisse over dagens vei og ny framtidig vei.
Kartskisse over dagens vei og ny framtidig vei. Illustrasjon: Statens vegvesen
3. sep. 2021 - 14:28

Vegvesenet er ute etter en leverandør som skal prosjektere og bygge veistrekningen og den nye Tunna bru. Riving av gamlebrua og tilpasning av veinettet inngår også.

– Vi er svært fornøyde med den store interessen for prosjektet, og starter nå jobben med å velge ut de tre selskapene vi tar med oss videre, sier byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Dette er selskapene som har levert søknad:

  • AF Gruppen Norge
  • Consto Anlegg Midt og Consto Anlegg Øst
  • Gjermundshaug Anlegg
  • J. Syltern
  • Lesja Bulldoserlag
  • Veidekke Entreprenør
Flere ganger har Hallingdalselva gått over sine bredder på riksvei 7. Statens vegvesen vil ha en slutt på tilstander som dette.
Les også

Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen

Prosessen videre

Fram til 8. oktober skal Vegvesenet gjennomgå selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner.

Tre av de seks vil deretter få anledning til å levere tilbud på prosjektet.

Første tilbud skal etter planen leveres i løpet av januar 2022.

Tilbudene vil deretter bli evaluert, og Vegvesenet vil samhandle med de enkelte tilbyderne fram til endelige, bearbeidede tilbud i mars 2020.

Statssekretær Sven Giegold i det tyske departementet for økonomi og klima og den franske energiminister, Agnès Pannier-Runacher fronter hver sin side i striden om hvorvidt kjernekraft skal få støtte på linje med fornybar energi i EU. Her under tirsdagens energiministermøte i EU.
Les også

EU-splittelse om kjernekraft-støtte

Gode resultater

– Vi hadde stor suksess med denne type tilbuds- og gjennomføringsstrategi på OPS-prosjektet for riksvei 3/25 i Løten og Elverum. Her så vi hvordan samarbeidet mellom en aktiv byggherre, og dyktige, kreative entreprenører og rådgivere i en totalentreprise ga et godt sluttresultat, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen i meldingen.

Nå ser prosjektet frem til å videreføre praksisen også på en mindre entreprise.

Vi gjenvinner for lite av plasten som er på markedet. Det er flere årsaker til det, blant annet at vi som forbrukere ikke kildesorterer og at plasten ender i restavfallet etter innsamling, skriver innleggsforfatterne.
Les også

Norge er et forbilde innen sirkulære løsninger for plast

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.