E18/E39 GARTNERLØKKA-KOLSDALEN

Signerte kontrakt for bygging av Gartnerløkka i Kristiansand

Eiffage Gènie Civil og Statens vegvesen signerte torsdag kontrakten for bygging av E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen.

Kjell Inge Davik, direktør for divisjon Utbygging i Statens vegvesen, statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) og Vincent Papait daglig leder Eiffage Norge under signeringsmøtet i Kristiansand.
Kjell Inge Davik, direktør for divisjon Utbygging i Statens vegvesen, statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) og Vincent Papait daglig leder Eiffage Norge under signeringsmøtet i Kristiansand. Foto: Statens vegvesen
17. nov. 2023 - 10:08

Direktør Kjell Inge Davik i divisjon Utbygging i Statens vegvesen og daglig leder Vincent Papait i Eiffage Norge sto for den offisielle signeringen.

Til stede var også statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) samt representanter for underentreprenør Repstad Anlegg og konsulentselskapet Rambøll Norge.

– Dette er et viktig steg mot oppstart av hovedarbeidene for Gartnerløkka- prosjektet. Det er et viktig og stort prosjekt både for byen Kristiansand og for hele regionen rundt. Nå gleder vi oss til oppstarten og lykke til med gjennomføringen, sa Kjell Inge Davik, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Cecilie Knibe Kroglund forklarte i sin tale hvordan hun selv har opplevd trafikksituasjonen på Gartnerløkka da hun i løpet av de 20 årene hun har bodd i regionen har måttet pendle mellom Lillesand og Søgne, og hun ser nå frem til at prosjektet skal løse de utfordringene som har vært i trafikken all den tiden.

– Det er en gledens dag at vi nå har kommet så langt og legger med dette grunnlag for positiv by- og regionvekst for Kristiansandsregionen, sa Kroglund.

Eiffage Gènie Civil har vært med på byggingen av blant annet Eiffeltårnet og Louvre-museet i Paris. Nå skal de bygge mange komplekse konstruksjoner i Gartnerløkka-prosjektet i Kristiansand.

Ferdig i 2029

Kontrakten innebærer at EIFFAGE Gènie Civil skal prosjektere og bygge ny firefelts E18/E39 over en strekning på om lag 1,4 kilometer med to nye planskilte kryss. Eksisterende veger, jernbanespor og flere konstruksjoner skal rives, deriblant dagens E18 Vesterbrua (også kalt høybrua) samt Vesterveibrua (også kalt lavbrua) på lokalveinettet som krysser over jernbanen.

Forventet anleggsoppstart for vegbyggingsarbeidene er i 2024 og ferdigstillelse i 2029.

Her står alle de som var til stede under signeringen rett ved stedet der prosjektet starter i øst. I bakgrunnen til høyre er Slottsquartalet, og til venstre det nye fylkeshuset under oppføring. Bak fra venstre: Roy Lund, Eiffage Norge, Hans Christian Loland, Repstad Anlegg, Bernt Olav Holen, Repstad Anlegg, Rune Galteland, hovedbyggeleder, Statens vegvesen, Ingunn Foss, prosjektdirektør, Statens Vegvesen, Trygve Håland, prosjekteringsleder Statens vegvesen, Gunn Brungot, Rambøll Norge. Foran fra venstre: Bjørn Inge Rundtom, Rambøll Norge, statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap), Vincent Papait, daglig leder Eiffage Norge, Kjell Inge Davik, direktør for divisjon Utbygging i Statens vegvesen og Jan Helge Egeland, prosjektleder E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Her står alle de som var til stede under signeringen rett ved stedet der prosjektet starter i øst. I bakgrunnen til høyre er Slottsquartalet, og til venstre det nye fylkeshuset under oppføring. Bak fra venstre: Roy Lund, Eiffage Norge, Hans Christian Loland, Repstad Anlegg, Bernt Olav Holen, Repstad Anlegg, Rune Galteland, hovedbyggeleder, Statens vegvesen, Ingunn Foss, prosjektdirektør, Statens Vegvesen, Trygve Håland, prosjekteringsleder Statens vegvesen, Gunn Brungot, Rambøll Norge. Foran fra venstre: Bjørn Inge Rundtom, Rambøll Norge, statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap), Vincent Papait, daglig leder Eiffage Norge, Kjell Inge Davik, direktør for divisjon Utbygging i Statens vegvesen og Jan Helge Egeland, prosjektleder E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Foto:  Statens vegvesen
En kabelbrann tidligere denne måneden stengte Oslotunnelen mellom Oslo sentralbanestasjon og Nationaltheatret i nesten to døgn.
Les også

Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.