Direktør Kjell Inge Davik i divisjon Utbygging i Statens vegvesen og daglig leder Vincent Papait i Eiffage Norge sto for den offisielle signeringen.
Til stede var også statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) samt representanter for underentreprenør Repstad Anlegg og konsulentselskapet Rambøll Norge.
– Dette er et viktig steg mot oppstart av hovedarbeidene for Gartnerløkka- prosjektet. Det er et viktig og stort prosjekt både for byen Kristiansand og for hele regionen rundt. Nå gleder vi oss til oppstarten og lykke til med gjennomføringen, sa Kjell Inge Davik, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.
Cecilie Knibe Kroglund forklarte i sin tale hvordan hun selv har opplevd trafikksituasjonen på Gartnerløkka da hun i løpet av de 20 årene hun har bodd i regionen har måttet pendle mellom Lillesand og Søgne, og hun ser nå frem til at prosjektet skal løse de utfordringene som har vært i trafikken all den tiden.
– Det er en gledens dag at vi nå har kommet så langt og legger med dette grunnlag for positiv by- og regionvekst for Kristiansandsregionen, sa Kroglund.
Eiffage Gènie Civil har vært med på byggingen av blant annet Eiffeltårnet og Louvre-museet i Paris. Nå skal de bygge mange komplekse konstruksjoner i Gartnerløkka-prosjektet i Kristiansand.
Ferdig i 2029
Kontrakten innebærer at EIFFAGE Gènie Civil skal prosjektere og bygge ny firefelts E18/E39 over en strekning på om lag 1,4 kilometer med to nye planskilte kryss. Eksisterende veger, jernbanespor og flere konstruksjoner skal rives, deriblant dagens E18 Vesterbrua (også kalt høybrua) samt Vesterveibrua (også kalt lavbrua) på lokalveinettet som krysser over jernbanen.
Forventet anleggsoppstart for vegbyggingsarbeidene er i 2024 og ferdigstillelse i 2029.
Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar