Med denne kontrakten har Hæhre entreprenør fått oppdraget med å bygge ny E6 fra Kvithammar i Stjørdal kommune til Åsen i Levanger kommune. Den cirka 19 kilometer lange strekningen får fire felt og 110 km/t. Det vil bli gjennomgående midtdeler og adskilte tunnelløp, noe som vil gi en mer trafikksikker stamvei.
– Dagens vei er ulykkesbelastet og preget av høy sårbarhet. Ny vei på denne strekningen vil derfor ha stor betydning for samfunnet. Trafikksikkerheten øker og det blir bedre fremkommelighet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.
Reisetiden reduseres med rundt ni minutter. I tillegg blir det slutt på at det mangler omkjøringskjøringsmulighet.
– Det vil bety mye for transportnæringen ettersom strekningen er en del av Norges hovedveinett, sier Aanesland.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru
Viderefører godt samarbeid
Nye Veier og Hæhre har jobbet sammen om E6 Kvithammar-Åsen siden mai 2019, i den såkalte samhandlingsfasen.
– I denne fasen har vi i fellesskap jobbet for å realisere prosjektets mål. Hæhre kjenner dermed prosjektet godt, og forstår hvilke muligheter og utfordringer vi står overfor. Dette er nyttig når vi nå går inn i prosjektets utbyggingsfase, sier Aanesland i meldingen.
Også Hæhre ser frem til å fortsette samarbeidet.
– Først og fremst vil jeg si at vi er stolte av å kunne bidra til å realisere et så viktig samferdselsprosjekt som vil gi positive effekter med tanke på økt trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det store arbeidet som ligger foran oss, samsvarer godt med vår kjernekompetanse og erfaring som anleggsentreprenør. Nå ser vi frem til å ta fatt på dette spennende og utfordrende prosjektet, og vi er svært opptatt av å videreføre det gode og konstruktive samarbeidet vi har hatt med byggherren gjennom hele samhandlingsfasen, sier daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør.
Hæhre har med seg Aas-Jakobsen/ViaNova-nettverket som rådgivere i prosjektet.
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10
Muligheter for underleverandører
Hæhre er totalentreprenør på prosjektet, og de vil trenge tjenester fra ulike typer underleverandører.
– Her er det med andre ord mange muligheter for andre virksomheter som ønsker å bidra i et av Trøndelags største samferdselsprosjekt, sier Roen.
Det vil i den forbindelse bli arrangert en leverandørkonferanse i prosjektet på nyåret. Anleggsstart blir i løpet av første kvartal 2022. Planen er å åpne veien for trafikk medio 2027.
Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris