Kontrakten er den andre signerte entreprisen på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.
18,5 kilometer tunnel
Kontrakten handler om byggingen av sørlige delen av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implena/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.
– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå sterter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i meldingen.
– Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland.