Sikring av de mest rasfarlige veiene vil koste 14 milliarder kroner

Det vil koste til sammen 14,2 milliarder kroner å sikre de ti mest rasfarlige strekningene på riks- og fylkesveinettet, ifølge beregninger Naf har gjort.

Hvis alle skredpunkt med høy og middels faregrad skulle sikres, ville det koste totalt 95 milliarder kroner, opplyser Naf.
Hvis alle skredpunkt med høy og middels faregrad skulle sikres, ville det koste totalt 95 milliarder kroner, opplyser Naf. Foto: Frederik Ringnes/NTB
27. nov. 2023 - 10:54

– Det haster å sette i gang skredsikring av flere strekninger, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.

Summen fordeler seg på 8,7 milliarder kroner på riksveier og 5,5 milliarder kroner på fylkesveier, ifølge oversikten. Den tar utgangspunkt i tall fra Statens veivesens oversikt over skredpunkt som er levert inn til Samferdselsdepartementet i forbindelse med ny Nasjonal transportplan.

– Mange av de mest skredfarlige strekningene er i Vestland fylke, spesielt på riksveiene. Dette er veier der faren for ras er høy og hvor en hendelse kan få store konsekvenser, sier Handagard.

Biltrafikk på motorveien utenfor Oslo.
Les også

Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene

– Toppen av isfjellet

Hvis alle skredpunkt med høy og middels faregrad skulle sikres, ville det koste totalt 95 milliarder kroner, opplyser Naf.

Behovene er store også i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal. Skredfaktor beregnes ut fra hvor sannsynlig det er at det går ras. Man ser på hvilke konsekvenser det kan få ut fra hvor mye trafikk det er på stedet, mulighet for omkjøring og andre faktorer.

– Dette er bare toppen av isfjellet. På riksveiene er det 78 steder med høy skredfaktor, og på fylkesveiene er tallet 123. I tillegg kommer en rekke steder med middels eller lav faregrad, der det fortsatt er behov for tiltak, sier Handagard.

Behov for tunnel

På mange utsatte strekninger er det behov for tunnel eller ny trasé for å sikre veien.

– I tillegg til de store investeringene som trengs på noen av de mest rasfarlige strekningene, er det mye som kan gjøres med mindre tiltak. Varsling, sikring av terrenget og andre utbedringer kan gjennomføres relativt raskt, om midlene kommer på plass, sier Handagard.

Riksveier etter skredfaktor:

Rv 13 Kvassdalen – Vestland

Rv13 Osgjelet – Vestland

Rv 5 Skredvikja – Vestland

E16 Vaksdal – Vestland

Rv 13 Byrkjenes – Vestland

Rv 15 Grasdalen – Vestland

E 10 Presteneset 1 – Nordland

E10 Kvanndalen – Nordland

Rv 13 Øvre Lonevatn – Vestland

Rv 13 Ygningsdalshamrane – Vestland

Fylkesveier etter skredfaktor:

Fv 5744 Navelsakerstranda – Vestland

Fv 5829 Otterdalsstranda – Møre og Romsdal

Fv 613 Gaularfjellet – Vestland

Fv 5723 Merkingsgjølet – Vestland

Fv 7594 Myrlandsfjellet – Nordland

Fv 5625 Skjerdalsberget – Vestland

Fv 8830 Store Lerresfjord – Finnmark

Fv 5724 Heimefonna – Vestland

Fv 49 Snauhaugtunnelen – Vestland

Fv 49 Tokagjeltunnelen – Vestland

(©NTB)

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler en dreining i prioriteringene når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.