Den 4,2 kilometer lange motorveien med fire felt er den første av tre delstrekninger på etappe to av utbyggingen av riksvei 4 Hadeland.
– Roa-Gran bør være en attraktiv utbyggingsjobb, sier prosjektleder Odd Johansen i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Han har sammen med staben i Prosjekt Vestoppland brukt tiden supereffektivt etter at samferdselsminister Knut Aril Hareide slapp nyheten om at det etterlengtede vegprosjektet lå inne i statsbudsjettet for 2021.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Alle som har kjørt riksvei 4 skjønner hvorfor denne strekningen er viktig, sa statsråden da regjeringen fulgte opp med forslaget til utbygging og finansiering 23. oktober.
![E18 vestover gjennom Sandvika i Bærum ble skrotet av dagens regjering i den kommende transportplanen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844393/DJI_0999.jpg)
E18 Vestkorridoren: Vil ha omstridt milliardvei tilbake i transportplanen
Totalentreprise med forhandling
Vegvesenet legger ut den første kontrakten på etappe 2 Hadeland som en totalentreprise med forhandlinger. Tre entreprenører skal velges ut etter en prekvalifisering. Disse tre skal så konkurrere om å vise de beste løsningene for motorvegprosjektet.
– Vegvesenet har svært gode erfaringer med denne konkurransemetoden. Det er krevende både for entreprenør og byggherre, men det øker sjansen for at vi ender opp med de beste løsningene, sier Johansen.
Prosjekt Vestoppland har vært gjennom samme konkurranseformen på E16 Kvamskleiva, hvor Hæhre trakk det lengste strået. På E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune, har Vegvesenet skrevet kontrakt med Skanska.
– Entreprenørene som blir med i sluttspillet får god tid til å jobbe fram de beste løsningene, som ikke trenger å være de rimeligste i kroner og øre, sier Johansen.
![Et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges, har skapt både problemer og kostnadsøkninger for togprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838994/DJI_20240430135716_0080_D.jpg)
Jernbaneutbyggingen i Moss: Bevegelsene i grunnen har ikke avtatt slik Bane Nor ventet
Mulig med 200 millioner i fratrekk
Vegvesenet legger opp til at deltakerne kan få opptil 200 millioner kroner i fratrekk på konkurransesummen:
- 50 millioner for god organisering av prosjektet
- 75 millioner for gjennomføring av prosjektet
- 75 millioner for teknisk kvalitet
– Det blir særlig krevende å bygge krysset på Roa hvor E16 fra Gardermoen og Jevnaker møter riksvei 4, sier Johansen.
Planen er å starte anleggsarbeidet i september 2021. Planen er snorklipping ved årsskiftet 2023/2024. Motorveiprosjektet har en verdi på 1,5 milliarder kroner.
![Rammeavtalen handler om forskjellige arbeider for å bedre trafikksikkerheten på de to riksveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837276/20200426_142041.jpg)
Agder: Riksveier skal rustes opp for inntil 50 millioner
Nye kontrakter i 2021
Vegvesenet lyser ut de to andre delstrekningene på riksvei 4 Hadeland i 2021:
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
- Sandvoll-Amundrud (3,8 kilometer trefeltsvei)
- Lygna-Lygnebakken (fem kilometer tofeltsvei)
Kontraktene lyses ut på våren 2021 og nærmere jul 2121 som enhetspriskontrakter.
Dette er mindre prosjekter hvor dagens vei skal bygges om og utvides. Etappe to har til sammen en verdi på 1,982 milliarder kroner.
![Selv om det finnes mange tekniske løsninger, må lekkasjesøker Tony Sturle Karlsen av og til gripe til en grunnleggende metode: En stang som plasseres på vannledningen for å lytte etter lekkasjer.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833416/original.jpg)
Tar i bruk gammel teknologi: 32 prosent av drikkevannet forsvinner i lekkasjer