PROSJEKTER

Sist mandag ble prosjektet vedtatt i Stortinget - i dag lyses riksvei 4-jobben ut som totalentreprise

Statens vegvesen søler ikke bort tiden: En uke etter at Stortinget vedtok finansieringen av ny riksvei 4 på Hadeland, sendte Vegvesenet parsellen Roa-Gran ut i markedet.

Prosjektleder Odd Johansen og Statens vegvesen har fått riksvei 4 ut av rundkjøringa på Hadeland. Nå er Roa-Gran lagt ut på anbud.
Prosjektleder Odd Johansen og Statens vegvesen har fått riksvei 4 ut av rundkjøringa på Hadeland. Nå er Roa-Gran lagt ut på anbud. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. des. 2020 - 14:26

Den 4,2 kilometer lange motorveien med fire felt er den første av tre delstrekninger på etappe to av utbyggingen av riksvei 4 Hadeland.

– Roa-Gran bør være en attraktiv utbyggingsjobb, sier prosjektleder Odd Johansen i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Han har sammen med staben i Prosjekt Vestoppland brukt tiden supereffektivt etter at samferdselsminister Knut Aril Hareide slapp nyheten om at det etterlengtede vegprosjektet lå inne i statsbudsjettet for 2021.

– Alle som har kjørt riksvei 4 skjønner hvorfor denne strekningen er viktig, sa statsråden da regjeringen fulgte opp med forslaget til utbygging og finansiering 23. oktober.

NVE advarer om konsekvensene med flomvarselet. Bildet er fra Strandtorget i Lillehammer etter ekstremværet Hans i fjor.
Les også

Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store

Totalentreprise med forhandling

Vegvesenet legger ut den første kontrakten på etappe 2 Hadeland som en totalentreprise med forhandlinger. Tre entreprenører skal velges ut etter en prekvalifisering.  Disse tre skal så konkurrere om å vise de beste løsningene for motorvegprosjektet.

Vis mer

– Vegvesenet har svært gode erfaringer med denne konkurransemetoden. Det er krevende både for entreprenør og byggherre, men det øker sjansen for at vi ender opp med de beste løsningene, sier Johansen.

Prosjekt Vestoppland har vært gjennom samme konkurranseformen på E16 Kvamskleiva, hvor Hæhre trakk det lengste strået. På E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune, har Vegvesenet skrevet kontrakt med Skanska.

– Entreprenørene som blir med i sluttspillet får god tid til å jobbe fram de beste løsningene, som ikke trenger å være de rimeligste i kroner og øre, sier Johansen.

Flere personer er skadet i togavsporingen ved Finneidfjord i Nordland torsdag ettermiddag, opplyser politiet. Avsporingen er trolig forårsaket av et steinras.
Les også

Kan bli stengt i flere dager

Mulig med 200 millioner i fratrekk

Vegvesenet legger opp til at deltakerne kan få opptil 200 millioner kroner i fratrekk på konkurransesummen:

  • 50 millioner for god organisering av prosjektet
  • 75 millioner for gjennomføring av prosjektet
  • 75 millioner for teknisk kvalitet

– Det blir særlig krevende å bygge krysset på Roa hvor E16 fra Gardermoen og Jevnaker møter riksvei 4, sier Johansen.

Planen er å starte anleggsarbeidet i september 2021. Planen er snorklipping ved årsskiftet 2023/2024. Motorveiprosjektet har en verdi på 1,5 milliarder kroner.

Den internasjonale havbunnsmyndigheten er under økende press fra medlemsland og mineralnæringen. – Nå som det endelig nærmer seg noen avklaringer vil de som har interesse den ene eller den andre veien forsøke å påvirke det som skjer, sier president i havbunnsmyndigheten, Olav Myklebust.
Les også

Havbunnsmyndighet under økende press: – Fristen er for lengst utgått

Nye kontrakter i 2021

Vegvesenet lyser ut de to andre delstrekningene på riksvei 4 Hadeland i 2021:

  • Sandvoll-Amundrud (3,8 kilometer trefeltsvei)
  • Lygna-Lygnebakken (fem kilometer tofeltsvei)

Kontraktene lyses ut på våren 2021 og nærmere jul 2121 som enhetspriskontrakter.

Dette er mindre prosjekter hvor dagens vei skal bygges om og utvides. Etappe to har til sammen en verdi på 1,982 milliarder kroner.

Sandvika bru ble bygget på 60-tallet. Da var kravet til betongoverdekning 30 millimeter.
Les også

Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.