I dag sjøsettes Remoras oljelaster, HiLoad DP, for første gang. Vil den flyte?
STOR DAG: I ti måneder har Remoras HiLoad DP vært like synlig som et tårn i Karmsundet i Haugesund. Onsdag 11. mars sjøsettes den for første gang.Bilde: Mona Strande
MANGE: HiLoad er bygget ved Aibels verft i Haugesund. I snitt har mellom 200 og 300 personer vært sysselsatt med ferdigstillelsen.Bilde: Mona Strande
VIKTIG: I dag dras HiLoad av lekteren og 100 meter bort fra kaien. Her skal det foretas en krengeprøve, og den skal ikke krenge mer enn fem grader. Etter prøven skal HiLoad opp på lekteren igjen, hvor finjusteringer vil bli utført. Krenger den for mye fylles ballasttankene med flere stålplater.Bilde: Mona Strande
DP: Under lasteoperasjonene er det HiLoad som holder tankskipene i posisjon. Dette gjøres uten forankring, men ved hjelp av dynamisk posisjonering.Bilde: Mona Strande
KRAFTIGE: HiLoad har tre propeller. Hver og en av dem har en diameter på 2,6 meter, veier 28 tonn og har en bollard pull på 40 tonn.Bilde: Mona Strande
KONTROLL: Kontrollrommet er det høyeste punktet på HiLoad. Herfra kan de fire personene som skal jobbe ombord på hvert skift ha full oversikt over operasjonen.Bilde: Mona Strande
UTSIKT: Fra kontrolltårnet, nesten 60 meter over bakken, er utsikten upåklagelig.Bilde: Mona Strande
OVER VANN: Dette er det eneste av HiLoaden som normalt vil være synlig når den opererer. Fargeskillet på masten viser hvor konstruksjonen går fra stål (brun) til aluminium (orange).Bilde: Mona Strande
STØTPUTER: Fire kraftige fendere, lik de man finner langs kaikanten, stikker ut fra masten. Når HiLoaden er festet til et skip, er det kun gummi som berører stålet. Dermed blir ikke skroget skadet.Bilde: Mona Strande
SUGEKOPPER: 400 kvadratmeter med friksjonsfendere skal gjøre at HiLoad suger seg fast til skipet den skal laste fra.Bilde: Mona Strande
VAKUUM: Når HiLoad ligger inntil skipet, er 'sugekoppene' på undersiden av skroget. Når skipsbunnen presses mot den kraftige gummilisten, pumpes vannet innenfor listen ut, og sugekopp-effekten oppnås.Bilde: Mona Strande
VANNHJELP: Vanntrykket utenfra hjelper de enorme 'sugekoppene': På ti meters vanndyp er det 4000 tonn som presser HiLoad til bunnen av skipet.Bilde: Mona Strande
SOM UBÅT: HiLoad har stabilitet som en ubåt, ved at tungdepunktet alltid er lavere enn oppdriftspunktet. 1700 tonn med stålplater må til for å holde tyngdepunktet nede.Bilde: Mona Strande
DIMENSJONER: Lekteren fra Eide Marine Services, som i dag skal hjelpe HiLoad ut på jomfruturen, ser liten ut fra kontrollrommet. Det til tross for at den er 110 meter lang og 45 meter bred.Bilde: Mona Strande
STOR JOBB: I engineering-fasen har opptil 50 mann jobbet med HiLoad. Noen har fulgt prosjektet helt siden ideen ble født, i nåværende Grenland Group Technology, for snart ti år siden.Bilde: Mona Strande
SYSTEMSJEKK: Senere denne måneden skal HiLoad sjøsettes for andre gang. Da skal alle systemer startes opp og kontrolleres.Bilde: Mona Strande