BRUER

Sju firmaer vil ha krevende brujobb lengst nord i Østerdalen

Både lokale og nasjonale entreprenører er interessert. Peab ligger lavest i pris.

Modell av ny Einunna bru på fylkesvei 29.
Modell av ny Einunna bru på fylkesvei 29. Illustrasjon: Innlandet fylkeskommune
29. apr. 2020 - 19:15

Einunna bru på fylkesvei 29 mellom Alvdal og Folldal i Innlandet har lenge vært en flaskehals for tungtransporten. Og konstruksjonen er sliten. Men nå skal det bli ny bru.

Innlandet fylkeskommune har lyst ut prosjektet, som forøvrig Vegvesenet har planlagt i flere år.

Ny bru skal etableres nedstrøms for eksisterende bru, og rundt 650 meter av tilstøtende vei skal rettes opp for å optimalisere veilinja mot ny bru.

I dag gikk fristen ut for å gi tilbud på dette prosjektet, og hele sju entreprenører har gitt pris:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Peab Anlegg 33.638.471
Lesja Bulldozerlag 36.960.559
HAK Entreprenør 39.762.960
Dokka Entreprenør 39.864.778
Gjermundshaug Anlegg 42.309.086
NRC Anlegg 45.501.319
Implenia Norge 47.174.667

NB: Tilbudene skal som alltid kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Oppdraget er tenkt å løses slik: Eksisterende Einunna bru skal være åpen for trafikk i anleggsperioden, inntil trafikk kan settes på ny bru. Så skal gamle Einunna bru rives og fjernes. Som en del av prosjektet skal blant annet to avkjøringer på østsiden av brua samles til felles avkjøring.

Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.
Les også

Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse

Hovedspenn: 50 meter

Den nye Einunna bru skal bygges som nettverksbuebru med buer i limtre, stålstag og dekke i plasstøpt spennarmert betong og ett hovedspenn på cirka 50 meter. Sidespennet i begge ender er på cirka 13 meter og 14,5 meter, og skal være plasstøpt slakkarmert betong. Brua skal fundamenteres med såle på løsmasser.

Frist for ferdigstilling er 8. september 2021.

Det er litt spesielle forhold her, og mye å tenke på.

I utlysingen påpekes det at entreprenøren som minimum skal legge til grunn 50-årsflom i anleggsfasen. Flomverdi for en 50-års vårflom er beregnet til 184 m3. Det er fare for isgang i elva, og det må håndteres og komme fram i beredskapsplanen. Elva er regulert, og det er også viktig at entreprenøren har tett dialog med kraftverket under oppdraget. Entreprenøren skal gjøre egne vurderinger for å sikre byggverket mot flom og islaster under byggingen. Risikoanalyser med tilhørende tiltak må være på plass, og det samme gjelder tredjepartskontroll.

Fylkeskommunen presiserer at tilbyder er ansvarlig for å ha satt seg inn i de stedlige forholdene før prising av konkurransegrunnlaget, og entreprenørene skal ta høyde for de faktiske forhold i sine priser.

Entreprenør har ansvar for prosjektering av bærende stillas reist direkte fra bakken for bruplate med tverrbærere, kantdragere, endevegger og vinger, nødvendige åpninger, innmålinger og geotekniske undersøkelser.

Entreprenør har også ansvar for prosjektering av eventuelt frittbærende stillas over åpning i elva for å sikre konstruksjonen mot flom, samt avstivende stillasoppbygg for skrå buede søyler (kempere). Dette gjelder også for prosjektering av fylling/bearbeiding av grunn for fundamentering av stillaser og eventuell oppstillingsplass for kran.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.