Einunna bru på fylkesvei 29 mellom Alvdal og Folldal i Innlandet har lenge vært en flaskehals for tungtransporten. Og konstruksjonen er sliten. Men nå skal det bli ny bru.
Innlandet fylkeskommune har lyst ut prosjektet, som forøvrig Vegvesenet har planlagt i flere år.
Ny bru skal etableres nedstrøms for eksisterende bru, og rundt 650 meter av tilstøtende vei skal rettes opp for å optimalisere veilinja mot ny bru.
I dag gikk fristen ut for å gi tilbud på dette prosjektet, og hele sju entreprenører har gitt pris:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Peab Anlegg | 33.638.471 |
Lesja Bulldozerlag | 36.960.559 |
HAK Entreprenør | 39.762.960 |
Dokka Entreprenør | 39.864.778 |
Gjermundshaug Anlegg | 42.309.086 |
NRC Anlegg | 45.501.319 |
Implenia Norge | 47.174.667 |
NB: Tilbudene skal som alltid kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Oppdraget er tenkt å løses slik: Eksisterende Einunna bru skal være åpen for trafikk i anleggsperioden, inntil trafikk kan settes på ny bru. Så skal gamle Einunna bru rives og fjernes. Som en del av prosjektet skal blant annet to avkjøringer på østsiden av brua samles til felles avkjøring.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse
Hovedspenn: 50 meter
Den nye Einunna bru skal bygges som nettverksbuebru med buer i limtre, stålstag og dekke i plasstøpt spennarmert betong og ett hovedspenn på cirka 50 meter. Sidespennet i begge ender er på cirka 13 meter og 14,5 meter, og skal være plasstøpt slakkarmert betong. Brua skal fundamenteres med såle på løsmasser.
Frist for ferdigstilling er 8. september 2021.
Det er litt spesielle forhold her, og mye å tenke på.
I utlysingen påpekes det at entreprenøren som minimum skal legge til grunn 50-årsflom i anleggsfasen. Flomverdi for en 50-års vårflom er beregnet til 184 m3. Det er fare for isgang i elva, og det må håndteres og komme fram i beredskapsplanen. Elva er regulert, og det er også viktig at entreprenøren har tett dialog med kraftverket under oppdraget. Entreprenøren skal gjøre egne vurderinger for å sikre byggverket mot flom og islaster under byggingen. Risikoanalyser med tilhørende tiltak må være på plass, og det samme gjelder tredjepartskontroll.
Fylkeskommunen presiserer at tilbyder er ansvarlig for å ha satt seg inn i de stedlige forholdene før prising av konkurransegrunnlaget, og entreprenørene skal ta høyde for de faktiske forhold i sine priser.
Entreprenør har ansvar for prosjektering av bærende stillas reist direkte fra bakken for bruplate med tverrbærere, kantdragere, endevegger og vinger, nødvendige åpninger, innmålinger og geotekniske undersøkelser.
Entreprenør har også ansvar for prosjektering av eventuelt frittbærende stillas over åpning i elva for å sikre konstruksjonen mot flom, samt avstivende stillasoppbygg for skrå buede søyler (kempere). Dette gjelder også for prosjektering av fylling/bearbeiding av grunn for fundamentering av stillaser og eventuell oppstillingsplass for kran.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut