I dag ble en ny kontrakt om 10 års samarbeid om et felles forskningssenter undertegnet.
Gjennom samarbeidet er det etablert et University Technology Centre etter en modell Rolls-Royce har utviklet. Selskapet har 31 slike sentre rundt om, derav to i Norden: Chalmers i Sverige og NTNU/Marintek i Trondheim.
Børs og katedral hånd i hånd
– Dette er et sjeldent tett samarbeid mellom børs og katedral der vi som bedrift ikke bare bidrar med penger, men også deltar i forskningsarbeidet, sier forskningsdirektør Rune Garen ved Rolls-Royce Marine i Norge.
Senteret forsker på hydrodynamikk, og hvordan et fartøy bør bygges for å håndtere tøffe værforhold.
Les også: På 25 år er skip blitt 10 prosent MINDRE energieffektive
57 millioner
Samarbeidet er delfinansiert av Rolls-Royce med 25-40 prosent avhengig av antall pågående prosjekter, og mottar også støtte fra MAROFF-programmet til Norges forskningsråd.
Sju forskere og fire doktorgradstudenter er knyttet til senteret i dag. Den forrige 10-årsavtalen hadde et budsjett på 132 millioner kroner. Rolls-Royce har bidratt med 57 millioner kroner.
Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier
Tett klynge
Ifølge Rolls-Royce har samarbeidet om utvikling av maritim høyteknologi vært en suksess som er kommet både akademia og den norske maritime klyngen til gode.
Rolls-Royce skriver i en pressemelding at selskapet er mer enn en finansiell støttespiller og tar en aktiv rolle i forskningsarbeidet.
– Dette er et godt eksempel på hvordan forskning og utvikling bidrar til utviklingen av sterke næringsklynger. Hensikten med samarbeidet i Trondheim er å styrke forsking som er strategisk viktig for Rolls-Royce med potensial for kommersialisering, sier Rune Garen som til daglig har sin arbeidsplass på Sunnmøre.