Det skriver Vestland fylke i en nyhetsmelding.
Veier24 har tidligere skrevet om prosjektet her.
Pengene til tiltakene kom gjennom fylkeskommunale midler og tilskudd fra den statlige ordningen «Fylkesveier som er viktige for sjømatnæringen», der Vestland fylkeskommune fikk 54 millioner kroner.
Dette er midler som skal brukes for å fjerne flaskehalser og bedre sikkerheten og fremkommeligheten for sjømatnæringen og annen tungbiltransport. Av disse pengene fikk veien mellom Kalvåg og Oldeide åtte millioner kroner, i tillegg til 12 millioner i egenandel fra fylkeskommunen.
– Utfordringen blir å gjennomføre tiltakene uten for mye ventetid for lokaltrafikken og de som besøker Bremanger. Men veien er smal, og mange steder må vi sprenge for å gi plass. Det vil kreve stenginger, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp i meldingen.
Fylkesvei 1616 er det eneste veisambandet utover Bremangerlandet til øya Frøya, som ligg ytterst i havgapet. Der ligger turiststedet Kalvåg. Til Oldeide går det ferge fra Måløy. Man kan også komme til Bremanger fra sør, via Svelgen, og fra øst via fergesambandet Stårheim-Isane.
Ferdig i 2022
Arbeidet vil starte i Dalsbotnen, lengst øst i prosjektet, og i Uravikja. I Dalsbotnen skal veien breddeutvides. Noe av fjellstabben Knolderen skal sprenges og veien utvides over litt mer enn 500 meter. Litt lenger vest, i Uravikja, blir det også mye sprenging. Dette er i dag et av de mest uoversiktlige punktene på strekningen.
Før påske blir det mest avskoging og opprigging av utstyr, men rett etter påske starter arbeidet, som vil bety stenginger på inntil to timer.
– Målet er å bli ferdige med disse punktene før sommertrafikken øker på, sier Huseklepp.
Arbeidet på hele strekningen mellom Oldeide og Kalvåg skal være ferdig innen desember 2022. Mesta skal utføre arbeidet for Vestland fylkeskommune.
Gigantprosjekt ligger foran skjema