ELBIL

Skal krysse Sahara i elektrisk konseptbil

Har du rekkeviddeangst på norske veier, bør du kanskje ikke lese videre.

12. feb. 2020 - 20:30

På årets Retromobile-messe i Paris, som akkurat er avsluttet, viste Citroën frem en replika av Scarabée d’Or, som i 1922 ble den første bilen som krysset Sahara-ørkenen. Ferden, som vi trygt må kunne kalle en reise gjennom upløyd mark, startet i Touggourt i Algerie 19. desember 1922. Med på turen var fem biler basert på B2, Citroëns andre bilmodell, men bygget om til beltedrift bak. Da Citroën-teamet nådde Timbuktu i Mali den 7. januar 1923, hadde de krysset 3200 kilometer med nådeløst ørkenlandskap.

Underveis ble nyheter telegrafert til en ventende verden, og PR-effekten var monumental. Kunne Citroëns biler klare å krysse Sahara, så taklet vel bilene det meste? Ekspedisjonen har blitt omtalt som rallysportens far, og skal i tillegg ha vært en inspirasjon for senere Tintin-fortellinger.  

Nå skal Citroën ut på tur igjen, denne gang med frontrute.

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Hemmelig elektrisk 4x4?

Citroëns bolde menn diskuterer om de skal ta til venstre eller høyre ved sanddynen. <i>Foto: Citroën</i>
Citroëns bolde menn diskuterer om de skal ta til venstre eller høyre ved sanddynen. Foto: Citroën

Eksakt 100 år etter den opprinnelige ferden skal Citroën gjenta stuntet, men denne gang elektrisk – og med et udda utvalg kjøretøyer: To av bilene skal være replikaer av Scarabée d’Or og Croissant d’Argent, to av bilene som forserte ørkenen i hine hårde dager. Bilprodusenten har hår nok på brystet til å prøve seg på et vågalt stunt: å krysse Sahara i en fullelektrisk konseptbil (!), som ennå ikke er blitt vist offentlig. Også de fem supportbilene skal være elektriske, fra Citroëns 2022-årgang. Det betyr i så fall nyheter fra Citroën, som i dag ikke har noen elektrisk firehjulstrekker.

(I 2017 viste bilprodusenten rett nok frem et elektrisk, firehjulsdrevet konsept av minibussen Spacetourer, men denne er ikke satt i produksjon.)

Ladeutfordringer 

Saharaferden har fått navnet Ë. PIC, og skal i tillegg til å være selvskryt for Citroën også promotere miljøvennlig mobilitet. Ideen er å kjøre samme rute som den opprinnelige ekspedisjonen, med forbehold om geopolitiske forhold. Siden det er langt mellom hurtigladerne i Sahara, er det grunn til å tro at franskmennene tar med seg strømaggregater eller solcelleutstyr på tur – signaleffekten tilsier nok det siste.

Så får vi se om Citroën-folket à la 2022 er like hardbarket som sine forfedre. Ekspedisjonen for snart 100 år siden skulle egentlig avsluttes i Timbuktu, og bilene etterlates der. Men siden reisen hadde gått så fint, satte teamet seg inn igjen i bilene og kjørte tilbake igjen, nye 3200 kilometer gjennom ørkenen.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.