Tunneloppgraderingen av norske tunneler koster både tid og penger, og det har ikke gått så fort som mange kunne håpet på.
Som et såkalt avbøtende tiltak, inntil tunnelene får sin etterlengtede oppgradering i henhold til Tunnelsikkerhetsforskriften i EØS-avtalen, har Statens vegvesen avtalt med ESA at det kan installeres evakueringslys for hver 25. meter.
Mysterium hvorfor asfalten løsner på den seks år gamle brua
Kjøpes inn av Statens vegvesen direkte
Oppdraget med å levere evakueringslys-armaturer med batteri til riksveitunnelene i Norge ble lyst ut i sommer. Catena trakk det lengste strået og sikret seg oppdraget med en total ramme på 25 millioner kroner.
Noe uvanlig er det at Statens vegvesen selv kjøper inn nødbelysningen, men salgssjef Vidar Persbraaten forklarer til Veier24 at det ble gjort for å komme raskt i gang med installasjonene.
– Det er Mesta, som er driftsentreprenør for Statens vegvesen i Nordland, som skal stå for installasjonen i de første 12 tunnelene i Nordland. Dette starter allerede nå.
Stor kontrakt for Catena
Han forteller at armaturet som skal leveres er Catena Sicuro-E-2; som er i samme familie som Catena Provio som de leverer for provisorisk tunnelbelysning.
– Felles for alle er IP69K tetthet, de kan høyttrykkspyles med opptil 100 bar trykk og vanntemperatur opptil +80oC. Sylinderformet kapsling i polykarbonat og syrefast stål gir slagfasthet på IK10.
Catena Sicuro kan leveres med syrefast universalbrakett for montasje med ett festepunkt for fjellbolt eller gjengestag, samme brakett kan også brukes til montering på betongvegg.
– Dette er en av de største ordrene vi har hatt på belysning til tunneler, så denne kontrakten er vi stolte over å ha fått i havn, forteller Vidar Persbraaten.
Studenter: Utviklet lavterskelsystem for å måle strømbruken i miljøgateprosjekt