Unnskyldningene fra redere som nøler med å bestille gassdrevne skip, holder ikke lenger. Manglende infrastruktur er ikke lenger et argument.
I påvente av å få det nye skipet, Coralius på 5800 m³, har Skangass leid inn «Coral Anthelia», en kombinert LNG/LPG/LEC-tanker på 6500 m³.
Skipet skal først og fremst oppfylle en kontrakt med North European Oil Trade (NEOT) om å bunkre to oljeprodukttankere med gassmotorer.
ECA og svovel-krav
Skangass ser store muligheter i markedet rundt Nordsjøen, Skagerrak og Østersjøen for LNG-bunkring.
Fra 1. januar i år er det innført krav om maks 0,1 prosent svovelinnhold inne for ECA-områder, det vil si i Nordsjøen og Østersjøen.
Ved å bruke gassmotor, kan skipene oppfylle kravene og samtidig redusere NOx, sot og CO2.
Les også: Dette er verdens største containerskip
Logistikk og infrastruktur
– Byggingen av Coralius er et naturlig steg i retningen av å møte kundenes behov og ytterligere utvikle vår marine LNG-leveransekjede og utvikle infrastrukturen. Ved å gjøre dette vil vi stå sterkere rustet til å møte den stadig økende etterspørselen etter LNG, sier Tor Morten Osmundsen, administrerende direktør i Skangass, i en pressemelding.
Selskapet leverer nå til kai med tankbiler og fra egne terminaler i Risavika og Fredrikstad. Skangass bygger også en terminal i Lysekil, Sverige og i planer om en i Tornio i Finland.
Svensk-nederlandsk
Skipet skal eies av det svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige.
Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius. Skipet bestilles fra det nederlandske verftet Royal Bodewes. og vil bli levert i februar 2017.
Det spesialdesignede fartøyet skal både kunne levere LNG fra skip til skip og brukes som transportskip for LNG. Anthony Veder har fra før fire mindre LNG-skip i flåten.
Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen
EU-støtte
Byggingen av Coralius er en del av samarbeidsprosjektet ”Joint Industry Project FLEXI” som er ett av pilotprosjektene i EU-prosjektet ”Pilot LNG”.
Prosjektet er en del av samarbeidsplattformen Zero Vision Tool og er delfinansiert av EU.
Prosjektets mål er å etablere en infrastruktur for LNG-bunkring.
Bygger på erfaring
Skipet er designet av Anthony Veder og Sirius og bygger på Anthony Veders erfaring med små-skala LNG-skip.
Coralius blir – ganske selvsagt – utstyrt med gassmotor. Valget er alt på dual fuel, men ikke hvem som skal levere motoren.
Skipet skal være fleksibelt og thrustere skal sikre gode manøvreringsegenskaper, opplyser Anthony Veder i en pressemelding.
Les også:
Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe