Statens vegvesen og Skanska Norge signerte torsdag 9. juli kontrakten for byggingen av riksvei 706 Nydalsbrua med tilknytninger i Trondheim.
Kontrakten har en verdi på 805,46 millioner kroner eks. mva. Byggetiden er rundt fire år. Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim, og byggingen blir styrt av Statens vegvesen sin Utbyggingsdivisjon, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Prosjektet er også mye mer enn ei bru. Veianlegget vil legge til rette for mye bedre trafikkflyt rundt Sluppen, og det vil bli lettere å komme seg mellom E6 og Osloveien (riksvei 706). De myke trafikantene vil få en helt annen hverdag, med gamle Sluppen bru ombygd for gående og syklende. Det skal bygges 1,7 kilometer sykkelveier på seks-sju meters bredde med fortau og det skal bygges 235 meter gang- og sykkelveier med tre meters bredde.



Verdens første elferje er 10 år: Langt igjen til nullutslippsmål
Slik blir Nydalsbrua
Selve Nydalsbrua skal bygges som kombinert skråkabel og kassebru med fire kjørefelt. Skråkablene skal forankres i fjell, og det må derfor bygges to tunnelløp med tverrslag, hvor kablene skal forankres. De to tunnelløpene vil bli på rundt 80 meter hver, og får tverrsnitt og utforming slik at tunnelen på et senere tidspunkt kan drives videre og bli den fremtidige Byåstunnelen.
Skråkablene skal gå via et skrått tårn. Tårnet vil bli omkring 55 meter høyt og ha en helling på 14 grader mot kabelforankringen. Tårnet skal bygges trinnvis ved bruk av klatreforskaling.
Prosjektet omfatter også bygging av cirka 1,4 kilometer ny tofelts bilvei med veibredde 9 meter på Osloveien. Ny Oslovei skal knyttes til E6 i vest og Tempeveien i øst.
.jpg)
Veiprosjektet vil man også jobbe aktivt med å redusere klimagassutslipp i byggeperioden. Prosjektet er pilot i Statens vegvesens program «Klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakter», og skal i tillegg CEEQUAL-sertifiseres.
– Vi vil ha hovedfokus på reduksjon av klimagassutslipp ved effektiv massehåndtering og lokal gjenbruk av masser, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen i pressemeldingen.
I forkant av hovedkontrakten er høyspentanlegget i området lagt om. I tillegg har Trondheim kommune bygget om vann- og avløpsanlegget, slik at det ikke kommer i konflikt med det nye veianlegget.

Dette er danskenes neste viktige hopp over havet