Hilde Ulvik, prosjektleder for tunnelrehabilitering i Region øst, bekrefter at Vegvesenet innstiller på at Skanska får jobben med å rehabilitere Festningstunnelen med et pristilbud på 267 millioner kroner.
AF Gruppen var den andre av de to entreprenørene som var interessert i oppdraget.
Kontrakten for Festningstunnelen er en såkalt konkurranse med forhandling.
- Vålerengtunnelen står for tur: Pusses opp for opp mot 270 millioner
Starter høsten 2019
Rehabiliteringsarbeidene i Festningstunnelen er tenkt å starte i løpet av høsten 2019. Arbeidene skal i hovedsak foregå på nattetid. Det betyr at tunnelen stenges om natten, men holdes åpen om dagen.
Unntaket blir påsken og noen sommeruker i 2020, samt enkelte helger – da stenges tunnelen hele døgnet i ett løp om gangen, mens motsatt løp holdes åpent for toveistrafikk.
Kontrakten inneholder cirka 65 prosent byggetekniske og cirka 35 prosent elektrotekniske kostnader.
Dette er hoveddelen av arbeidene:
- Brannbeskyttelse av betongtunneler
- Utskiftning og etablering av vann- og frostsikring
- Tiltak mot istappdannelser i tunneltak
- Bygging av nytt vannrenseanlegg
- Legging av ny pumpeledning
- Bygging av nytt teknisk bygg
- Utskiftning av diverse skilt og bommer
- Diverse trafikksikkerhetstiltak
- Utskiftning av elektroteknisk utstyr
- Etablering av supplerende rømningslys
Festningstunnelen ble åpnet i 1990 og er 1764 meter lang. Etter åpningen av Bjørvikatunnelen, fungerer den som den vestlige delen av det som i dag heter Operatunnelen.