Skien kommune skal bygge ny gang- og sykkelbru mellom Klosterøya og Jernbanebrygga. Prosjektet er en del av Bypakke Grenland.
Detaljprosjekteringen av brua er ferdig, siden entreprise for byggingen ble utlyst i 2022. Da ble konkurransen avlyst, fordi bystyret ikke hadde penger til prosjektet.
Nå er Bypakke Grenland revidert, og det er avsatt mer penger til prosjektet.
Brua blir rundt 170 meter lang og får fem meter bredde, samt flere utstikkende nisjer for sittebenker.
Gang- og sykkelbrua skal bygges i spennarmert betong, men en bruklaff over seilingsdelen skal lages i et komposittmateriale. Det betyr lettere materiale, som innebærer lavere kapasitet på hydraulikken for å løfte klaffen.
Fundamentene skal dimensjoneres for at de kan bli truffet av båter og skip. Brua får sju akser, hvor akse en og sju er landkar. Aksene 1,2 og 3 fundamenteres på fjell, mens de andre fire skal stå på pæler til fjell. De geologiske undersøkelsene viser at grunnforholdene består av fjell med mye mudder og løsmasser. Dybden ned til fjell er gjerne en meter eller to, og minus 15 meter på dypeste.
Kommunen anslår at oppdraget vil ta ett år og fire måneder.
Verdien på kontrakten er anslått til mellom 150 og 180 millioner kroner.
I konkurransen blir det vekting av tilbudene: Pris vil telle med 60 prosent, mens kvalitet teller 40 prosent.
Under delkravet kvalitet vil oppgaveforståelse telle med 50 prosent, miljø med 30 prosent og fremdriftsplan med 20 prosent.
Kommunen vil ellers honorere tilbydere som er kvalifisert etter kravene i
konkurransegrunnlaget, som leverer et fullverdig løsningsforslag og som ikke vinner fram i konkurransen. Totalt skal 300.000 kroner fordeles på disse, og maksimalt med 100.000 kroner til hver entreprenør som ikke vinner fram. Er det flere enn tre som ikke får anbudet, vil de 300.000 fordeles likt på dem.
18. april er det befaring og tilbudskonferanse.
Frist for å gi tilbud er 12. mai.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren