SKREDSIKRING

Skredsikrer Tinnsjøveien og Lauvjuv med nytt geofonanlegg

Tinnsjøveien og Lauvjuv i Telemark sikres med helt ny teknologi. Veien stenges automatisk om skred utløses.

Tinnsjøveien og Lauvjuv sikres med Cautus Geos nyutviklede geofon og akselrometeranlegg for automatisk overvåkning og varsling.
Tinnsjøveien og Lauvjuv sikres med Cautus Geos nyutviklede geofon og akselrometeranlegg for automatisk overvåkning og varsling. Foto: Cautus Geo
12. sep. 2023 - 08:25
Lauvjuvet. <i>Foto:  Cautus Geo</i>
Lauvjuvet. Foto:  Cautus Geo

Det nyutviklede systemet for automatisk overvåkning og varsling av skred og steinsprang er basert på ulike sensorer som registrerer rystelser og vibrasjoner i bakken. Det er testet ut på Mannen sist vinter. Nå skal de første installasjonene i Norge etableres i Telemark, skriver Cautus Geo i en pressemelding.

– Vi har god erfaring med teknologiske løsninger for overvåkning og varsling av skred. I flere år har vi hatt slike systemer på Tinnsjøveien og Lauvjuv, sier rådgiver Vegard Stensrød i Vestfold og Telemark fylkeskommunes samferdselsavdeling i meldingen.

Det nyutviklede systemet som skal tas i bruk i vinter setter helt nye standarder for slike systemer, heter det.

Historisk

Lauvjuv er historisk. Der ble Norges første automatiske skredovervåkningsanlegg etablert i 1980. På Tinnsjøveien har teknologi sikret trafikantene siden midt på 1990-tallet.

– Begge anleggene får store oppgraderinger. Her snakker vi nyutviklet teknologi for overvåkning av snøskred og steinsprang, nye kameraløsninger og nye styringsenheter. Kontrakten er mye mer enn bare en videreføring av dagens anlegg. Det nye systemet vil gi tryggere varsling med mer informasjon og bedre dokumentasjon av små og store hendelser. Det gir bedre styring og bedre overvåkning. Det er også en fordel for planleggere og administrasjon, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.

Jevnlig skred

I Lauvjuv går det i gjennomsnitt et stort skred hvert femte år. Det siste gikk i 2016.

På Tinnsjøveien går det et større skred hvert 15. år. Sist gang i 2014.

Om store skred begraver veibanen på Tinnsjøveien og Lauvjuv, må bilistene ut på omkjøringsveier på både sju og ni mil. Konsekvensene er store, også om systemet stenger banen uten automatisk gjenåpning ved mindre skred som blir varslet uten at snømassene treffer selve veibanen.

Automatisk

Cautus Geos nyutviklede system kan settes opp for automatisk stengning og gjenåpning. Det avgjøres av oppdragsgiver. I Telemark har fylkeskommunen bestemt at gjenåpning gjøres av VTS.

– Når skred ikke treffer veibanen kan systemet gjenåpne automatisk, sier Krangnes.

Det nye varslingssystemet vil gi mer informasjon om skredhendelser, så som retning og størrelser.

– Det gjør systemet mer robust enn tidligere systemer, sier Krangnes.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.