Nye Veier har laget en film som presenterer det nye prestisjeprosjektet E18 Tvedestrand-Arendal.
Opprinnelig var veiåpningen planlagt i oktober 2019. I slutten av januar kunne Nye Veier melde at det blir åpning allerede 2. juli.
Den nybygde firefelts motorveien erstatter den strekningen av E18 gjennom Agderfylkene med dårligst standard. Gamleveien har 170 avkjørsler på 24 kilometer, er sterkt ulykkesbelastet og en ÅDT målt til mellom 7.500 og 13.000 i 2010.
Den nye veien møter trafikantene med slake kurver, god plass, nylagt og innbydende asfalt, bare to kryss og en fartsgrense på 110 km/t. Beregnet innspart kjøretid er seks minutter. Det reneste fata morgana – inntil du møter de to bomstasjonene. 44 kroner er prisen en vanlig bilist uten rabattordning må punge ut med for å slippe gjennom. Og Aust-Agder må gi slipp på sitt ry som et av to bomfrie fylker.
Bygde 22 kilometer på 30 måneder
Nye Veier sin normalprofil for firefelts motorvei har 3,5 meter brede kjørebaner, veiskulder på 0,75 meter og en midtrabatt på 2 meter.
Fra første spadestikk til åpningen 2. juli 2019 har AF Gruppen, med opptil 830 ansatte på det meste, brukt 30 måneder på å bygge vegen.
Totalkostnaden ligger på 5478 millioner kroner inkl. mva. En besparelse på 379 millioner ifølge kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier.
«Norges råeste vegprosjekt», blir det kalt av AFs prosjektleder, Erik Frogner. Han er svært tilfreds med å få årets sommertrafikk over på nyvegen. Opprinnelig åpningsdato var satt til 15. oktober.
– Det er en ulykkesbelastet strekning. Så å få ferietrafikken over på en ny firefelts motorveg med skille mellom nordgående og sørgående, vil hindre trafikkulykker, forteller Frogner til bladet Våre Veger.
Denne E18-strekningen er Nye Veiers første utbyggingsprosjekt, og ble vedtatt i mai 2016.