Royal Air Force (RAF) har nummerlappen før Luftforsvaret i Poseidon-køen hos Boeing i USA.
Mens Norges første nye maritime patruljefly av typen Boeing P-8A skal ankomme Evenes tidlig neste år, har britene fem Poseidon MRA1 som de er i ferd med å fase inn. Før jul skal ytterligere fire fly leveres.
I august i fjor var et britisk P-8 i lufta på sitt første skarpe oppdrag. Den gang handlet det om å skygge et russisk krigsskip med støtte fra et Eurofighter Typhoon.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Et knapt år senere er de britiske flyene et viktig steg nærmere å kunne bite fra seg mot ubåter.
Første torpedoslipp
Det har RAF demonstrert ved å gjennomføre det første torpedoslippet.
Testinga fant sted 22. juli over Moray Firth, like ved hjemmebasen RAF Lossiemouth i Skottland.
Her var det snakk om en øvingstorpedo uten motor og stridshode, en såkalt Rextorp («recoverable exercise variant torpedo»).
![Ti år etter at det siste Nimrod-flyet ble faset ut, har britene igjen maritime patruljefly. I løpet av året skal samtlige ni P-8A være levert. <i>Foto: Cpl Adam Fletcher - RAF</i>](https://images.gfx.no/580x/2688/2688801/226396326_10159727737439885_6312962518414576240_n.jpg)
Skvadronsjef James Hanson var fartøysjef under det han beskriver som en svært viktig milepæl for deres Poseidon-program (se video under).
RAF påpeker at øvelsen har bevist at de nå evner å laste opp disse våpnene kjapt slik at de kan leveres hvor som helst og når som helst.
Det britiske luftforsvaret påpeker videre P-8s sensorer i ypperste klassee, kombinert med torpedoer og sjømålsmissiler, utgjør en betydelig økt evne til å bekjempe mål på overflata og under vann, og vil dessuten bidra til å sikre bevegelsesfriheten til egne ubåter.
Fra stor høyde
P-8A har kapasitet til å bære fem Mk 54-torpedoer internt. I tillegg kan det bære fire av Boeings egne kryssermissiler AGM-84D Harpoon-kryssermissiler under vingene. US Navy skjøt et Harpoon-missil fra P-8 i Europa for første gang på en øvelse i Norge 31. mai i år.
Etter det Teknisk Ukeblad får fortalt, er det høyst usannsynlig at kongsbergmissilet NSM blir integrert på Poseidon. Heller ikke Sting Ray-torpedoene, som Norge har i dag, er integrert på flyet.
Derimot er det noen andre nye kapasiteter på vei: I stedet for at flyet må ned mot havoverflata for å angripe undervannsmål, vil det etter hvert være mulig for P-8A å slippe torpedoene fra en marsjhøyde på 30.000 fot.
![Søndag 23. mai publiserte russiske TV Zvezda en lengre reportasje utenfor og inne i ubåtene i Sierra-klassen.](https://images.gfx.no/130x87/2678/2678116/ubat-n.jpg)
På innsida av den russiske angrepsubåten henger det bilder av sivile norske fartøyer
Systemet kalles HAAWC («High Altitude Anti-submarine warfare weapon capability») og går ut på å utstyre Mk 54-torpedoene med vinger og styringssystem som slippes av i det vannskorpa nærmer seg, slik at torpedoene kan svømme den siste biten mot målet på konvensjonelt vis.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Ifølge den siste årlige rapporten fra det amerikanske forsvarsdepartementets organisasjon DOT & E, har US Navy gjennomført en rekke testslipp i 2019 og 2020, dog ikke uten visse problemer. Det ligger an til at operativ test og evaluering sluttføres i løpet av dette året.
Mk 54 kommer for øvrig med en oppgradering med ny motor og stridshode i 2026 (Mod 2), men denne er foreløpig ikke kompatibel med HAAWC-bekledning.
Understøttelse
Norge har bestilt fem P-8A maritime patruljefly (MPA) som skal erstatte dagens P-3 Orion og DA-20 Jet Falcon med en kostnadsramme på ti milliarder kroner.
I juli ble det første norske P-8A-flyet rullet ut av Boeings lakkeringshangar. Denne maskinen har fått navnet «Vingtor».
Fly nummer to, «Viking», vil være det første til å mottas på Evenes om et halvår. Her må det operere fra midlertidige fasiliteter i cirka to år. Slik det ser ut nå, vil det permanente hangarbygget være klart i starten av 2024.
Forsvaret logistikkorganisasjon (Flo) har i sommer gått ut i markedet på jakt etter logistikkløsninger.
I markedsundersøkelsen ber de om informasjon fra potensielle leverandører om tilgjengelighet av materiell, logistikkonsepter, priser og ledetidsstrategier for understøttelsen av såkalte «Commercial Common Parts» (CCP) til den norske P-8A-flåten.
En P-8A består 86 prosent av de samme delene som brukes på den sivile Boeing 737 NG-serien (600-900).
Luftforsvarets mål er at de skal være fullt operative (FOC) med fem fly og ti besetninger i 2025.
![NSM skytes fra LCS-skipet USS «Gabrielle Giffords» i Filippinerhavet 1. oktober 2019.](https://images.gfx.no/130x87/2659/2659160/5805861.jpg)
25 år siden NSM-utviklinga startet: Her er 11 mulige nye kunder av kongsbergmissilet