SAMFERDSEL

Slutt på 130 år med fossil-drift

I 130 år har lokomotivene på Trønder- og Meråkerbanen blitt drevet av kull eller diesel. I høst strekkes kontaktledningene som endelig skal elektrifisere traséene.

Klart for el: De bimodale togene er allerede satt i trafikk. De har både dieselmotor og pantograf, og kan skifte mellom elektrisk drift og dieseldrift i fart. Så langt har ikke toget fra Bodø (t.h.) trengt å bytte modus, men om to år må strømavtageren heves fra Stjørdal.
Klart for el: De bimodale togene er allerede satt i trafikk. De har både dieselmotor og pantograf, og kan skifte mellom elektrisk drift og dieseldrift i fart. Så langt har ikke toget fra Bodø (t.h.) trengt å bytte modus, men om to år må strømavtageren heves fra Stjørdal. Foto: Mona Strande
Gi bort artikkelen
Kommenter
Mona StrandeMona StrandeJournalist
27. aug. 2022 - 18:00
Les mer om:
Gi bort artikkelen
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.