Byggforsk har undersøkt om resirkulering av luft i flykabiner medfører smitterisiko dersom en syk person hoster eller nyser.
Resultatet viser at risikoen er størst for å bli smittet dersom du sitter ved siden av eller rett i nærheten av smittebæreren. Lufta som går gjennom ventilasjonssystemet og resirkuleres, blir så uttynnet at smittefaren er minimal.
Det er forskere fra Norges byggforskningsinstitutt som utførte eksperimentet på et rutefly. Hensikten var å sammenlikne smitterisikoen fra nærhet og omluft i flykabiner. Forsøket bekrefter at smittespredning i flykabiner i hovedsak sannsynligvis ikke skjer gjennom ventilasjonssystemet.
Aerosolene som kommer fra for eksempel et nys i en høyventilert, moderne flykabin, blir så tynnet ut ved resirkuleringen at de ikke utgjør noen smitterisiko. Dette gjelder selv om man ikke tar med i beregningen effekten fra resirkuleringsfiltrene i ventilasjonssystemet.
Forsøket ble gjennomført ved at en liten mengde ufarlig sporgass, som ikke ble stoppet av resirkuleringsfiltrene, ble sluppet ut ved et sete for å simulere et utslipp av smitte fra en smittefarlig passasjer som for eksempel nyser eller hoster.
Sporgasskonsentrasjoner ble målt både ved et sete i nærheten av utslippet og et sete langt bort fra utslippet. Sporgass målt ved det nære punktet var hovedsakelig fra spredning direkte gjennom flykabinen, mens sporgass målt ved det fjerne punktet var fra omluft i flykabinens ventilasjonssystem.
Den høyeste sporgasskonsentrasjon målt ved det nære punktet var 500 ganger større en den høyeste sporgasskonsentrasjon målt ved det fjerne punktet.
Forsøkene ble ledet av forsker James P. Rydock ved Byggforsk.
Resultatene publiseres i en vitenskapelig artikkel i februar 2004 utgaven av Aviation, Space and Environmental Medicine.