De siste årene har stadig flere begynt å betale parkeringen med en applikasjon på mobilen i stede for i betalingsautomat. Mobilbetalingen er rask og enkel, og lar deg utvide tiden på parkeringen uten å gå tilbake til bilen.
Nå ser det ut til at parkeringsbetaling vil bli enda enklere, og kreve enda mindre av bilisten.
EasyPark har nemlig, i løpet av sommeren, utviklet og integrert teknologi i appen som skal gjøre det enda enklere å parkere i parkeringshus i og rundt Oslo.
- Freses ned i asfalten: Her er sensorene som KAN gjøre Oslos parkering smart
Automatisk betaling
Den nye løsningen vil være tilgjengelig i den eksisterende appen, men i motsetning til dagens løsning krever den ikke at bilisten verken legger inn hvor lenge de har tenkt å bli stående, eller trenger å ofre tiden en tanke.
Alt dette skjer nemlig automatisk, via et kamera, når bilen kjører inn og ut av parkeringsanlegget.
– Det vi har gjort er å utvikle vårt eget betalingssystemet slik at det «snakker» med kameraene i parkeringshusene, og gjør at du kan kjøre inn og ut av parkeringshus uten å tenke på betalingen, forklarer Ludvik Eide, markedsansvarlig i EasyPark.
Målet er å gjøre parkering så enkelt som mulig for bilistene.
– Fremtidens betaling går av seg selv, og skjer helt uten et eneste hjelpemiddel, sier Eide.
Gjenkjenner bilskiltet
Teknologien bak løsningen er ikke ny. Den fungerer ved at mobilapplikasjonen kobles opp mot et ANPR-system som automatisk gjenkjenner registreringsnummeret bak på bilen.
– Det eneste man må gjøre er å legge inn registreringsnummeret på bilen man skal parkere i appen. Data fra systemet oppdaterer så automatisk appen når du kommer inn og kjører ut sånn at appen vet nøyaktig hvor lenge du har stått parkert og automatisk belaster deg for riktig sum med penger, forklarer Eide.
På denne måten trenger aldri bilisten å bekymre seg for bot for å ha stått over tiden.
- Stress å parkere? Denne roboten parkerer for deg
Kombibombrikke
EasyPark er ikke alene om å mene at fremtidens parkeringsbetaling er digital.
– Det siste året har dreid seg veldig mye om en digitalisering av parkeringsbransjen, sier markedsdirektør Kjetil Bratseth i Q-Park.
Han forteller at store deler av bransjen håper på en enda enklere løsning i fremtiden, der man ikke engang trenger å laste ned en applikasjon.
– Vi som bransje har et ønske om å begynne å bruke bompengebrikken (autopass). Det er etter manges mening en enda mer habil ID-bærer enn ANPR-teknologien, sier Bratseth.
- Kjøre gjennom Europa: Endelig starter bom-arbeidet som skal gjøre det enklere
Den sikreste løsningen
Selv om bruken av autopassbrikken som betalingsløsning i parkeringsanlegg vil kreve en enorm investering, er ikke Bratseth alene om å ønske dette som fremtidens løsning.
– Dette er en løsning vi jevnlig diskuterer med Vegdirektoratet, som som eierskap til autopassbrikken, sier Lars Monsen, Daglig leder i NorPark, Norges parkeringsforbund.
Han forteller at det i utgangspunktet er to alternativer for fremtidens parkeringsbetaling. Den ene er en videreutvikling av løsningen EasyPark nå tester ut, den andre er å integrere parkeringsbetaling i autopassbrikken.
– Autopassbrikken ville vært en langt bedre og sikrere teknologi, som er vel utprøvd. Så det er det vi jobber for å finne en løsning på nå, sier han.
Personvern
En utfordring med å benytte seg av autopassbrikken til parkeringsbetaling er personvern. En hver som reiser i Norge skal etter loven ha muligheten til å reise sporfritt.
Monsen mener imidlertid det vil være mulig å opprettholde kravene til personvern selv om man bruker brikken som en kombibrikke.
– Autopassystemet er laget på en måte som oppfyller kravene når man kjører gjennom bomstasjoner, så det bør være mulig å finne en løsning for parkeringsanlegg også, sier han.
- Les også: Stadig flere betaler parkering med mobil