Nordhordlandspakken inneholder totalt 21 prosjekter og har en beregnet totalkostnad på drøye 1,5 milliarder kroner.
Nå inviterer Vegvesenet til markedsdialog på vegne av Hordaland fylkeskommune. Det gjelder byggingen av ny fylkesvei 565 Marås–Soltveit i Radøy kommune, et prosjekt som i Stortingsproposisjonen ble kostnadsberegnet til 642 millioner 2017-kroner. ÅDT er cirka 1600.
Veien Marås-Soltveit er en totalentreprise, og Vegvesenet vil ha et markedsdialogmøte med entreprenørene for å legge fram prosjektet.
– I etterkant kan interesserte entreprenører melde seg på til egne møter med oss. Deretter kan de levere tilbud til prekvalifisering, og så plukker vi ut tre-fire firmaer til forhandlinger før de kan komme med et komplett tilbud, forteller Ellen Marie Hundvebakke, som jobber med byggherrestøtte i Vegvesenet, til Veier24.
Svært dårlig standard
Den nye veien vil erstatte deler av dagens fylkesvei 565, som har svært dårlig standard og ikke oppfyller dagens krav. Veibredden varierer fra 3,5 til 5,5 meter. Fartsgrensen er på 50 og 60 km/t på store deler av strekningen, og det er mange uoversiktlige avkjørsler.
Veistrekningen som skal bygges er på ca. 5,5 kilometer, og skal bygges som tofeltsvei med bredde på ca. 7,5 meter, og med forsterket midtoppmerking (sinusfresing). I tillegg kommer landbruksveier og -avkjørsler.
Det skal også bygges to bruer på henholdsvis ca. 24 meter (Haukåsen bru) og ca.100 meter (Storrindsvatnet bru), to underganger og diverse fauna- og våtmarks passasjer på strekningen.
Det skal bygges busslommer på Haukås og Soltveit. I tillegg skal det bygges innfartsparkeringer på Haukås og Soltveit, en rasteplass, en tømmervelteplass og en bomstasjon.