SAMFERDSEL

Snart skal fylket i gang med brua som koster inntil 768 millioner

Den utdaterte og utslitte Alversund bru skal erstattes med ny buebru.

Modell av nye Alversund bru, som blir ei buebru.
Modell av nye Alversund bru, som blir ei buebru. Foto: Vestland fylkeskommune
20. mars 2025 - 10:47 | Endret 21. mars 2025 - 11:40

Kortversjonen

  • Fylkestinget i Vestland har godkjent byggingen av en ny Alversundbru, med planlagt byggestart i 2027 og ferdigstillelse i 2030.
  • Den nye buebrua vil erstatte den gamle hengebrua, som har dårlig bæreevne og er teknisk utdatert.
  • Kostnadene for den nye brua er anslått til 768 millioner 2025-kroner.

Oppsummeringen er generert av et KI-verktøy fra OpenAI og kvalitetssikret av journalister i Teknisk Ukeblad Media.

Vis mer

Alverstraumbrua eller Alversund bru er ei hengebru på fylkesvei 565, rett nord for Bergen i Vestland fylke. Den er fra 1958 og har et hovedspenn på 198 meter, 27 meter over sjøen.

Nå har fylkestinget i Vestland godkjent å starte med byggingen av ny Alversundbru, skriver fylket i en melding.

Etter grunnerverv i løpet av våren håper fylkeskommunen å kunne lyse ut prosjektet som en totalentreprise til sommeren.

Byggestart er planlagt i 2027 og ferdigstilling blir trolig i 2030.

Dagens hengebru fra 1950-tallet er utslitt og utdatert.
Dagens hengebru fra 1950-tallet er utslitt og utdatert.

– Dette er et etterlengtet prosjekt. Alverstraumen bru er gammel og utdatert, med svært dårlig bæreevne, sier fylkesordfører Jon Askeland i meldingen.

Buebru er best

I arbeidet med reguleringsplanen ble det pekt på flere mulige brutyper, og det ble arbeidet videre med hengebru og buebru.

Buebru pekte seg ut som det beste alternativet, blant annet ut fra grunnforholdene.

Her skimter vi den gamle hengebrua bak modellen av den nye buebrua over Alversund. <i>Foto:  Vestland fylkeskommune</i>
Her skimter vi den gamle hengebrua bak modellen av den nye buebrua over Alversund. Foto:  Vestland fylkeskommune

Dagens bru er i til dels svært dårlig teknisk stand. Lysregulering og ett kjørefelt er også en dårlig løsning for de 6000 kjøretøyene som passerer hvert døgn.

Å utbedre dagens bru hadde blitt svært dyrt.

Men det blir ikke billig nå heller: Ny Alversund bru har en kostnadsramme på 768 millioner 2025-kroner.

Arbeidet med å rive dagens bru starter etter at den nye bru er åpnet i 2030, og tar trolig et år.

Høyre vil heve maks tillatt fartsgrense fra 110 til 120 kilometer i timen. Bildet viser et mer saktegående øyeblikk på E18 i Bærum i Akershus.
Les også

Refser Høyre-forslag: – En veldig dårlig ide

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.