Ved hjelp av kranfartøyer og vaiere skal Rocknes sakte, men sikkert snus rundt. Det kan ta fire til seks uker før skipet er på rett kjøl og tømt for vann.
Det er forberedelsene som tar mest tid. Når alle foreberedelser er unnagjort, vil det kun ta et døgn å snu skipet.
Detaljene i snuoperasjonen er ennå ikke klare, men utarbeides av Smit og Eide, mens norske myndigheter godkjenner planene.
Så langt ser det ut til at Rocknes blir fortøyd til lekteren den i dag ligger ved og sikret med vaiere til land. Samtidig skal vaiere fra kranfartøy festes på motsatt side og dreie skipet rundt. Når det ligger på rett kjøl, pumpes vannet ut
Sjøfartsinspektør John Ramsøy ser ikke på snuingen av Rocknes som nødvendig for å finne ut hvorfor skipet grunnstøtte og gikk rundt.
-Det er ikke avgjørende for å finne årsaken, men det kan hjelpe, sier Ramsøy til tu.no.
Han vil for øvrig ikke opplyse i detalj hvordan den videre årsaksgranskingen skal utføres og organiseres. Rocknes seilte under utenlandsk flagg, eies av et nederlandsk rederi og driftes av et norsk selskap. Dermed kan det oppstå strid om ansvaret.
Dykkere tok for noen dager siden opp GPS-utstyr og PC med lastkalkulator fra skipet. Dette er sendt til Ibas på kongsvinger for analyse.
Dersom dataene ikke er ødelagt, vil nøyaktig kurs kunne leses av, hvordan skipet var lastet og dets stabilitet. Dataene i lastkalkulatoren mates inn manuelt, ifølge vitneforklaringen fra en tidligere Rocknes-kaptein.
Verdien av informasjonen fra dataprogrammet som beregner last og stabilitet, er altså avhengig av at korrekt informasjon ble lagt inn.
GPS-utstyret kan fortelle nøyaktig seilingskurs og derved fastslå hvor skipet grunnstøtte.