SOUTHAMPTON: RCCL starter i ettermiddag første ordinære cruise med Anthem of the Seas etter overleveringen fra Meyer Werft og dåp mandag.
Med en passasjerkapasitet på 4.919, et mannskap på drøye 1.600 og en størrelse på 168.666 bruttotonn, er det sammen med søsterskipet Quantum of the Seas verdens nest største cruiseskip.
– Vi kommer til å se enda større cruiseskip i framtida, sier Adam Goldstein til Teknisk Ukeblad.
Han er konserndirektør med ansvar for drift i verdens nest største cruiseskipseier, Royal Caribbean Cruise Ltd, med hovedkontor i Miami i USA.
Oljehåp for norske kapteiner
Goldstein er for øvrig glad for nedgangen i oljebransjen, spesielt i Norge.
– Da blir det lettere for oss å få tak i dyktige kapteiner, ikke minst norske, sier Goldstein, som opplyser at om lag halvparten av kapteinene i dag er norske.
– For mange år siden var alle kapteinene fra Norge, men vi kan ikke konkurrere med lønn og betingelser de kan få i offshoresektoren, sier Goldstein.
Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip
Sprenger grenser
RCCL eier verdens aller største cruiseskip; Oasis of the Seas og Allure of the Seas. Hver av de to skipene har lugarplass til 5.400 passasjerer og et mannskap på 2.165.
– Vi vet ikke om det er vi, Carnival eller andre som vil bygge enda større skip, men noen vil helt sikkert sprenge disse grensene, sier Goldstein.
Teknisk direktør og ansvarlig for alle nybygg i RCCL, Harri Kulovaara, sier til TU at de følger alle trender og markeder nøye.
– Vi må se 15 år fram i tid og planlegger flåten ut fra hvilke teknologier, behov og muligheter vi kan se, sier han.
Rent skipsteknisk er ikke størrelsene utfordrende.
– Det er arrangementene for å gi passasjerene de beste opplevelsene som er teknisk krevende, sier Kulovaara, og nevner spesielt et stort auditorium i akterenden på Quantum-klassen og et stort indre, åpent rom i Oasis-klassen som strukturelt komplisert.
Les også: Malingen markedsføres som frelseren for skipseiere. Norske rederier er uenige
Volum – ikke tonn
Størrelsene på skipene er ikke bare målt i passasjerkapasiteten, men i volum. Den nye Quantum-klassen er 347,75 meter lang og 41,4 meter bred.
Målt i volum er de imidlertid på «bare» 168.666 bruttotonn, mens Oasis på 360 meters lengde og 47 meters brede, har et volum på 220.000 bruttotonn.
Selv om Quantum-klassen altså bare er 12,25 meter kortere, er volumet på Oasis-klassen hele 37 prosent større. Det er ikke så mye på grunn av 5,6 meter bredere skrog, men mest fordi RCCL ville tilfredsstille passasjerenes ønske om balkong.
Løsningen ble å gjøre skipet hele 47 meter bredt og bygge passasjerområdene som to parallelle blokker over 10 etasjer (eller dekk). Dermed kan også innvendige lugarer få balkong.
– Å bygge det åpne området var utfordrende med tanke på skipets styrke, utmatting og stabilitet, sier Kulovaara.
Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske
Lærer og spår
RCCL har nå en flåte på 41 cruiseskip og tre nye under bygging, deriblant et nytt skip i Oasis-klassen og enda ett i Quantum-klassen.
– Vi bygger skip tilpasset ulike markeder og behov, påpeker Kulovaara. – Vi analyserer både hva vi har erfart og lært på andre skip, hvilke kundetyper skal vi tilfredsstille og hvilke geografiske områder skal vi seile. Quantum-klassen er beregnet på nordlige halvkule og har dermed flere overbygde aktivitetsområder, sier den finske tekniske sjefen.
Han mener at både finske, tyske og franske verft leverer den kvalitet RCCL ønsker.
Det finske verftet i Åbo, tidligere eide av Kværner, Aker og STX, nå kjøpt opp av Meyer Werft, gikk på 90-tallet foran og vist at det er mulig å bygge stort.
– Nå har også de andre verftene lært det, selv om gjennomføringsmåten er noe forskjellige, sier Kulovaara.
Les også: Rolls-Royce får designpris for skipsbru
Gratis wi-fi
Chief Operating Officer og nestkommanderende i Florida-selskapet RCCL, Adam Goldstein, mener at de med Oasis- og Quantum-klassen har cruiseskip som ligger noen år foran konkurrentene.
– Vi har også noe ingen andre foreløpig kan måle seg med: Gratis bredbåndsinternett, sier han fornøyd.
Det er tilfeldigheter som avgjorde at RCCL nå har fått tilgang til ledig kapasitet i et satellittnettverk som er bygget opp for å dekke befolkningsgrupper som neppe kommer til å få råd til å dra på cruise.
Tilfeldig møte
– En av våre ansatte møtte en fra O3b Networks og kom i prat. Navnet står for «The other 3 billion» – de andre tre milliarder mennesker som ikke har tilgang på bredbånd. Det viste seg at de har mer kapasitet enn de selv trenger. Det er dyrt for oss, men vi er overbevist om at det lønner seg, sier Goldstein.
O3b Netwroks ble opprettet i 2007 av Greg Wyler etter at han i 2005 jobbet med nettverk i Rwanda. Han så hvor vanskelig det var å få fiberlinjer strukket til de fjerneste deler av Afrika.
Han fikk med seg blant annet Google og Global Liberty og startet O3b. Ideen var å dekke fjerne strøk med rimelig bredbånd via en rekke satellitter. Nå dekker 8 satellitter både fjerne strøk i Afrika og alle havområder RCCL seiler.
Spår fortsatt passasjervekst
Cruise Lines International Association (CLIA) spår at cruisemarkedet vil fortsette å vokse i årene framover. I år vil 23 millioner personer dra på cruise, en oppgang på 4 prosent fra 2014, regner CLIA med.
Organisasjonen tror ikke skipenes størrelse avgjør, men et passasjerene legger vekt på design og opplevelser om bord. Spesialisering og nye destinasjoner er med på å trekke flere til cruise.
20.00 flere
Ved inngangen til 2015 talte verdens cruiseflåte 421 skip med totalt 482.000 sengeplasser.
22 nye skip med til sammen 20.000 senger kommer på markedet i løpet av 2015.
Les også: Mangemilliardær skulle kopiere Titanic - nå legges prosjektet på is