– Folk har ventet lenge på ny bru til Sotra. Det nye Sotrasambandet skal løse opp i flaskehalser og blir en stor forbedring for alle som ferdes der i dag. Tilbudene som har kommet inn fra entreprenørene viser at byggingen blir dyrere enn forventet. Derfor kommer vi til å foreslå mer statlige penger til prosjektet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Sotrasambandet skal bygges som et offentlig-privat samarbeid (OPS-prosjekt). Det betyr at ett selskap skal bygge, finansiere og ha ansvar for drift og vedlikehold av Sotrasambandet i inntil 25 år.
Kontrakten for OPS-prosjektet ble utlyst i desember 2019. Statens vegvesen har jobbet med optimalisering og reduksjon av kostnader for prosjektet i samarbeid med entreprenørene som har lagt inn tilbud. Ved utgangen av tilbudsfristen i august var tilbudene likevel noe dyrere enn det prosjektet opprinnelig var beregnet å koste, skriver Samferdselsdepartementet.
– Statens vegvesen har i tett samarbeid med entreprenørene forsøkt å finne gode løsninger for prosjektet. Nå kommer de ikke lenger. Derfor vil regjeringen nå gå til Stortinget med forslag om å øke rammen til prosjektet. Det gjør at vi får det Sotrasambandet som er planlagt inkludert drift og vedlikehold i inntil 25 år, sier samferdselsministeren i meldingen.
Forslaget om økt ramme må avgjøres i Stortinget, og vil bli fremmet i forbindelse med statsbudsjettet for 2022. Statens vegvesen kan først tildele kontrakten etter at saken er behandlet i Stortinget.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet