De tre prekvalifiserte grupperingene som har levert tilbud på kontrakten er:
- Sotra Link
- ITIAS
- Via Sotra
Grupperingene består av følgende selskap som har inngått såkalt «joint venture» for å finansiere, bygge og drifte OPS-kontrakten på Sotrasambandet:


- Sotra Link: Webuld S.p.A, SK Engineering Co. Ltd. (SK & E&C), Macquarie
- ITIAS: ITINERA S.p.A, IHI Corporation, ASTM S.p.A
- Via Sotra: VINCI Concessions S.A.S, VINCI Highways S.A.S, Acciona Concesiones S.L, Implenia Switzerland Ltd.

Entreprenøren fikk lite igjen for langvarig veistrid
– I rute
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er svært fornøyd med at alle de tre kvalifiserte grupperingene har levert tilbud som nå skal videre til forhandlinger, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen.
– I dag er en viktig dag for nytt Sotrasamband. Prosjektet er i rute til signering neste høst, og det er gledelig at vi har fått inn tilbud på kontrakten fra alle de kvalifiserte grupperingene, sier han.

Hærsjefen krever missiler med rekkevidde som USA har avslått
Forventer robuste, langsiktige løsninger
Etter juleferien starter arbeidet med å gjennomgå tilbudene før de første forhandlingsmøtene starter i februar. Prosjektleder i Statens vegvesen, Arve Tjønn Rinde er trygg på at grupperingene har forstått oppgaven.
– I tillegg til bygging inkluderer kontrakten drift og vedlikehold i 25 år, og vi forventer robuste, langsiktige løsninger fra grupperingene. Prosjektet har siden april i år jobbet sammen med de tre grupperingene som ble prekvalifisert. Sammen med grupperingene har Vegvesenet gått gjennom konkurransegrunnlaget for å sikre at de har satt seg godt inn i arbeidsomfanget, slik at de har hatt de beste forutsetningene for å levere tilbud. Vi har allerede fått presentert gode løsninger, forteller Rinde.
Kontrakten omfatter bygging av 9,4 kilometer firefeltsvei, ny Sotrabru, gang- og sykkelveier, samt drift og vedlikehold i 25 år etter trafikkåpning. Kontrakten blir etter planen tildelt sommeren 2021, med kontraktssignering på senhøsten samme år.

Frp om Morrows milliardlån: – Ren gambling
Om prosjektet
Ny riksvei 555 Sotrasambandet omfatter bygging av firefeltsvei fra kryss ved fylkesvei 562 ved Storavatnet i Bergen kommune til kryss med fylkesvei 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune.

Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang