PROSJEKTER

Sotrasambandet: Tre grupperinger har levert tilbud

Alle de tre prekvalifiserte grupperingene har levert tilbud på OPS-kontrakten.

Modell av Sotrasambandet med ny bru.
Modell av Sotrasambandet med ny bru. Illustrasjon: Statens vegvesen
19. des. 2020 - 09:34

De tre prekvalifiserte grupperingene som har levert tilbud på kontrakten er:

  • Sotra Link
  • ITIAS
  • Via Sotra 

Grupperingene består av følgende selskap som har inngått såkalt «joint venture» for å finansiere, bygge og drifte OPS-kontrakten på Sotrasambandet:

  •  Sotra Link: Webuld S.p.A, SK Engineering Co. Ltd. (SK & E&C), Macquarie
  • ITIAS: ITINERA S.p.A, IHI Corporation, ASTM S.p.A
  • Via Sotra: VINCI Concessions S.A.S, VINCI Highways S.A.S, Acciona Concesiones S.L, Implenia Switzerland Ltd.
Fra den nye traseen for fylkesvei 33 i juni 2020. Gamleveien til venstre. Stedet er rett på vestsiden av den beryktede Sanatoriesvingen.
Les også

Entreprenøren fikk lite igjen for langvarig veistrid

 

– I rute

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er svært fornøyd med at alle de tre kvalifiserte grupperingene har levert tilbud som nå skal videre til forhandlinger, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen.

– I dag er en viktig dag for nytt Sotrasamband. Prosjektet er i rute til signering neste høst, og det er gledelig at vi har fått inn tilbud på kontrakten fra alle de kvalifiserte grupperingene, sier han.

Lars Lervik, sjef for Hæren, utenfor Forsvarsmateriells lokaler i Oslo 24. oktober. Han er overfor TU klar på at Norge trenger langtrekkende missiler med over 300 kilometers rekkevidde.
Les også

Hærsjefen krever missiler med rekkevidde som USA har avslått

Forventer robuste, langsiktige løsninger

Etter juleferien starter arbeidet med å gjennomgå tilbudene før de første forhandlingsmøtene starter i februar. Prosjektleder i Statens vegvesen, Arve Tjønn Rinde er trygg på at grupperingene har forstått oppgaven.

– I tillegg til bygging inkluderer kontrakten drift og vedlikehold i 25 år, og vi forventer robuste, langsiktige løsninger fra grupperingene. Prosjektet har siden april i år jobbet sammen med de tre grupperingene som ble prekvalifisert. Sammen med grupperingene har Vegvesenet gått gjennom konkurransegrunnlaget for å sikre at de har satt seg godt inn i arbeidsomfanget, slik at de har hatt de beste forutsetningene for å levere tilbud. Vi har allerede fått presentert gode løsninger, forteller Rinde.

Kontrakten omfatter bygging av 9,4 kilometer firefeltsvei, ny Sotrabru, gang- og sykkelveier, samt drift og vedlikehold i 25 år etter trafikkåpning. Kontrakten blir etter planen tildelt sommeren 2021, med kontraktssignering på senhøsten samme år.

– Det er lite knyttet til batterifabrikkhistorien i Norge som tilsier at det er knyttet lav risiko til disse investeringene, sier Sivert Bjørnstad (Frp).
Les også

Frp om Morrows milliardlån: – Ren gambling

Om prosjektet

Ny riksvei 555 Sotrasambandet omfatter bygging av firefeltsvei fra kryss ved fylkesvei 562 ved Storavatnet i Bergen kommune til kryss med fylkesvei 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. 

Havila Kystruten regner med at Stad skisptunnel vil bli en turistmagnet. Seilasen vil ta ca. ti minutter.  Tverrsnitt på tunnelen blir på 1661 kvadratmeter, som vil innebære et volumuttak fast fjell på cirka tre millioner kubikkmeter. Det tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell.
Les også

Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.