NASJONALE TURISTVEGER

Spektakulær gangbru over Vøringsfossen klar for åpning

Fredag åpnes trappebrua som gjør det mulig å spasere over den 182 meter høye Vøringsfossen i Eidfjord kommune i Vestland.

20. aug. 2020 - 09:05

Den nye brua knytter sammen Fossetromma og Fossli og er bygget som en del av prosjektet Nasjonale turistveger der utradisjonell arkitektur ofte kombineres med vakker natur.

For to år siden ble første byggetrinn i Vøringsfossen gjennomført. Ved Fossli hotell ble det bygget utsiktsplattformer, toalettbygg, trapper og gjerder.

Tredje trinn med oppstart i 2021 omfatter utsiktspunkt, stier og toalett. Når dette er fullført vil hele vandringen rundt juvet i starten av Måbødalen være trygg og komplett.

Høy vannføring og oppstuving av is førte til erosjon og bevegelser i landkaret på Otta bru. Slik så det ut på stedet den 22. januar, dagen etter at brua og Dovrebanen ble stengt.
Les også

Stanset overvåkningen: Bane Nor visste at tiltaket kunne endre forholdene i elva

Utsikt og opplevelse

Brua er tegnet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk.

– Mange forhold har påvirket formen på brua. Konstruksjonen må være sikker og robust, brua skal kobles til den gamle kløvvegen og landskapet, og selvsagt er det lagt vekt på utsikt og opplevelse. Brua skaper en ny situasjon å se og forstå landskapsrommet på, sier Hølmebakk.

Brua har en spennvidde på 47 meter og 99 trappetrinn. Høydeforskjellen mellom brusidene er 16 meter.

De sju brudelene er heist på plass med kran og montert sammen på stedet. Hele gangbrua er bygd i stål og sikret med solide fjellsikringsbolter.

Styreleder Liv Monica Stubholt i Morrow tror fortsatt på en norsk posisjon i verdikjeden for batterier. Her med Jarle Gjøsæther, CEO i Nordig Batteries.
Les også

På'n igjen for batterier i Norge

– Prosjektet et nybrottsarbeid

Prosjektleiar Kjersti Wold kaller prosjektet et nybrottsarbeid.

– Sammenkoplingen av delene har stilt store krav til prosjekteringen og produksjonen. Monteringen av brua, i ni hektiske døgn i juni, på et sted med bratte stup ned i en stri elv, har dessuten stilt harde krav til sikkerhet, mannskap og utrustning, forteller Wold.

Utviklingen av Vøringsfossen langs Nasjonal turistveg Hardangervidda skjer steg for steg slik at turistene og reiselivsnæringene får glede og nytte av etappene etter kvart som de står ferdige, forteller Nasjonale Turistveger på sine nettsider.

 

Disse har medvirket på Vøringsfossen:

  • Byggherre: Statens vegvesen
  • Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk Arkitektkontor
  • Rådgivende ingeniør: K. Apeland
  • Fjellsikring: Gjerden fjellsikring
  • Entreprenør: Consolvo
Dette er bildet Bane Nor presenterte, og som bidro til å forløse 20 milliarder kroner til nytt digitalt signalsystem for jernbanen.
Les også

Viste frem dette bildet – fikk 20 milliarder kroner

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.