Spennarmert betongbru klar for E6-trafikken gjennom Sørfold

Den nye brua er 58 meter lang og med total bredde på 14 meter. Det gir plass til en kjørebane med bredde 8,5 meter, samt gang – og sykkelvei på den ene siden.
Den nye brua er 58 meter lang og med total bredde på 14 meter. Det gir plass til en kjørebane med bredde 8,5 meter, samt gang – og sykkelvei på den ene siden. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. des. 2022 - 13:18

I drøyt ett års tid har Statens vegvesen sammen med arbeidsfellesskapet ONOS – Haugholt arbeidet med den nye brua. Jobben er gjort i regi av drift- og vedlikehold i Statens vegvesen, og byggeleder Terje Arntsen forteller til Våre Veger at landkarene på den gamle brua hadde fått setningsskader som gjorde det nødvendig å foreta seg noe.

Den gamle brua var på beskjedne 15 meter, men store fyllinger på begge sider gjorde at vanngjennomstrømmingen i det smale løpet var begrenset. Vann fra Staumvannet og tidevann fra sjøen gjorde at vannmengden i perioder var stor, noe som bidro til erosjonen mot brufundamentene.

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Bru med spesiell historie

Byggeleder Terje Arntsen innen Drift- og vedlikeholdsseksjonen i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Byggeleder Terje Arntsen innen Drift- og vedlikeholdsseksjonen i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

Strømmen bru har en helt spesiell historie. Fyllinga over Straumbukta ble bygget under krigen i regi av den tyske okkupasjonsmakten. Den ble opprinnelig bygd til Polarbanen som tyskerne planla mellom Fauske og Narvik, og fyllingen i Straumen var en del av denne traseen.

Dagens veibru ble bygd i 1964 og E6 ble da lagt på fyllinga, og var beskjedne 15 meter lang.

Terje Arntsen forteller at selv om ikke alt er helt ferdig ennå, så er trafikken satt på og både asfalt og veimerking er kommet på plass.

– Opprinnelig plan var at vi skulle være ferdig innen 1. november, men noe ekstra tidsforbruk på grunnarbeidene ved oppstarten i fjor, ga litt forsinkelser. Nå er det meste av den gamle brua revet, og rekkverk og lysmaster skal straks på plass. Deretter er det noe arbeid i sidearealene og strandsonen som gjenstår før entreprenøren er ferdig med sin del av jobben, forteller Arntsen.

Klart for et langt større prosjekt

Vis mer

Brua er en spennarmert, plasstøpt betongbru, 58 meter lang og med total bredde på 14 meter. Det gir plass til en kjørebane med bredde 8,5 meter, samt gang – og sykkelvei på den ene siden. Et arbeidsfellskap bestående av entreprenørene ONOS Ole Nordmo & Sønn AS fra Bardufoss i Troms og Haugholt Anlegg’s Service fra Gjerstad i Agder har hatt oppdraget med en tilbudssum på 52 millioner kroner. Totalt har hele prosjektet en kostnad på ca. 75 millioner kroner.

Med den nye brua på plass er veien klar til det virkelig store E6-prosjektet starter opp i Sørfold.  Omtrent én mil nordover fra Strømmen bru, skal det bygges 45 kilometer ny E6, som inkluderer ti nye tunneler og to store bruer. Bare pengene kommer på plass ….

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.