PROSJEKTERING

Spennende og komplisert prosjekteringsoppdrag i Sandnes 

Flere fylkesveier og andre veier med forskjellige eiere skal bygges om. Noen trengs til å prosjektere det hele.

For å gjennomføre reguleringsplan Oalsgata (vist med lilla i figuren), må tilbyder planlegge og prosjektere deler av reguleringsplan Sandnesveien (blå) for å få til en minimumsløsning.
For å gjennomføre reguleringsplan Oalsgata (vist med lilla i figuren), må tilbyder planlegge og prosjektere deler av reguleringsplan Sandnesveien (blå) for å få til en minimumsløsning. Illustrasjon: Rogaland fylkeskommune
3. juni 2021 - 15:50 | Endret 4. juni 2021 - 15:41

Rogaland fylkeskommune inviterer til det som kalles et komplekst tverrfaglig, men spennende prosjekteringsoppdrag i Sandnes kommune.

To reguleringsplaner med et samlet areal på rundt 100.000 m2 skal totalprosjekteres.

Den aktuelle strekningen går fra et planlagt kryss mellom Folkvordveien og Solaveien i vest til Elveplassen ved jernbanebrua i øst. Totalt utgjør dette rundt 1400 meter av Oalsgata. En del av sideveinettet er også omfattet av detaljreguleringen.

Veikapasiteten skal opprettholdes som i dag. Fylket skal legge til rette for syklende og gående, og tiltakene skal bidra til at flere velger å gå eller sykle. Strekningen regnes som en viktig forbindelse mellom Sandnes sentrum og Sykkelstamveien.

Prosjekteringen består av fylkesveier, kommunale veier og private veier. Området strekker seg fra krysset mellom fylkesvei 334 Oalsgata og fylkesvei 44 Elveplassen i Sandnes sentrum, til Stangeland bru over E39 ved Rema 1000 Stangeland. Her er det sentrumsbebyggelse med jernbane like ved (maksimalt 30 meter unna), tilgrensende prosjekter og mye infrastruktur.

Svært krevende grunnforhold i Moss sentrum har allerede ført til store forsinkelser i dobbeltsporutbyggingen.
Les også

Skandaleprosjektet i Moss kan bli forsinket igjen

Omfattende kompetansekrav

Kort sagt: Mye å forholde seg til. Fylket stiller krav til kompetanse innenfor fagområdene vei, trafikkteknikk, vann og avløp, konstruksjon, støy, geoteknikk, elektro, miljø, gass og fjernvarme, samt modellering av disse fagområdene.

Avtalens varighet er 1,5 år for prosjektering og to år for oppfølging i byggefasen. Oppdragsgiver har rett til å forlenge avtalen i ytterligere 1 + 1 år på samme
vilkår.

Etter at Veier24 publiserte denne saken er vi blitt gjort oppmerksom på at datoene for tilbudskonferansen og frist for å gi tilbud er endret til 14. juni og 9. juli.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.