Stedet er Hanestad i Østerdalen, i den delen av Rendalen kommune som strekker seg over i nabodalføret.
To nye bruer er bygd: Kiva bru på 32 meter og Tingstadbekken bru på 19 meter. Samt en kulvert. Og nærmere 2,5 kilometer vei er utbedret, med utvidelser og forsterkning og litt flytting.
– Gamle Tingstadbekken bru var i dårlig stand, der har det vært interimsbru en god stund. Gamle Kiva bru var også i dårlig stand, særlig på grunn av korrosjon, forteller byggeleder Simen Jevnaker i Vegvesenet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Og veistykket er altså utvidet, har fått nytt dekke, og er forsterket på sine steder. Ved Tingstadbekken bru er veien rettet litt opp med ny trase og er flyttet oppstrøms i forhold til den gamle bekkepasseringen.
Arbeidene har pågått fra sør for Kiva bru og nordover til en god bit nord for Hanestadkrysset. Strekningene i denne kontrakten er ikke sammenhengende, men delt i to av et veistykke som entreprenør Gjermundshaug Anlegg tidligere har rustet opp.
For Gjermundshaug har nemlig hatt mye vei å drive med i Østerdalen en tid nå. I det siste har de for eksempel breddeutvidet riksvei 3 fra Jutulhogget mot Alvdal.
– Gjennomføringen av dette prosjektet har gått svært bra, med godt samarbeid med entreprenøren, sier Jevnaker, og anleggsleder Frank Mellemstuen i Gjermundshaug er enig: – Et godt og tillitsfullt samarbeid, og det hele har gått som planlagt.
![Kiva bru på 32 meter er åpnet for vanlig trafikk. Her fra anleggsområdet i midten av november. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708218/IMG_2498.jpg)
Første desember var datoen for ferdigstilling, det er i henhold til kontrakt, og milde høst- og vinteruker har gjort at asfaltering og veimerking har gått glatt. Slitelaget skal uansett legges til sommeren.
Arbeidene begynte for temmelig nøyaktig et år siden, i desember 2020, men det ble først start med selve prosjektet i mai, siden omkjøringsveiene måtte være ferdige først.
![Scana satser på ladeløsninger for tunge kjøretøy med selskapet Erinion, som skal innstallere 40.000 ladepunkter innen 2030.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844223/Erinion%2520lades.jpg)
Scania: Skal installere 40.000 ladepunkter
Fartsglade bilister
Men de har hatt sitt å slite med når det gjelder trafikkavvikling. Bilistene har kjørt for fort. Det ble prøvd med lavere fartsgrense, innsnevring av veien og refleksmarkører som midtdeler. Men farten gikk ikke ned. Hindringene i veien ble kjørt i filler.
– Dermed måtte vi gå mer drastisk til verks og innføre lysregulering gjennom anleggsområdet over en strekning på rundt 500 meter, forteller Jevnaker.
![Vegvesenets Simen Jevnaker (tv.) og Frank Mellemstuen fra Gjermundshaug Anlegg foran nye Tingstadbekken bru. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708220/IMG_2540.jpg)
Grunnforholdene har vært som ventet og temmelig bra. Det er gjort mye bæreevnemålinger som en del av kontrakten til Gjermundshaug Anlegg, som har hatt oppdraget som en totalentreprise.
– Vi har mange lokale arbeidsfolk, og de kjenner grunnen i området og vet hvordan det er. Som regel grusmasser med innslag av stein og blokk, sier Mellemstuen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Begge bruene og kulverten er plasstøpte konstruksjoner. Kiva bru er i tillegg spennarmert. Ved Kiva var det for øvrig begrenset når entreprenøren kunne arbeide, siden det er ei gyteelv for fisk, og dermed var det også påkrevd med litt tiltak i forhold til elva.
![Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837083/20220317_122207.jpg)
Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes