Stedet er Hanestad i Østerdalen, i den delen av Rendalen kommune som strekker seg over i nabodalføret.
To nye bruer er bygd: Kiva bru på 32 meter og Tingstadbekken bru på 19 meter. Samt en kulvert. Og nærmere 2,5 kilometer vei er utbedret, med utvidelser og forsterkning og litt flytting.
– Gamle Tingstadbekken bru var i dårlig stand, der har det vært interimsbru en god stund. Gamle Kiva bru var også i dårlig stand, særlig på grunn av korrosjon, forteller byggeleder Simen Jevnaker i Vegvesenet.
Og veistykket er altså utvidet, har fått nytt dekke, og er forsterket på sine steder. Ved Tingstadbekken bru er veien rettet litt opp med ny trase og er flyttet oppstrøms i forhold til den gamle bekkepasseringen.
Arbeidene har pågått fra sør for Kiva bru og nordover til en god bit nord for Hanestadkrysset. Strekningene i denne kontrakten er ikke sammenhengende, men delt i to av et veistykke som entreprenør Gjermundshaug Anlegg tidligere har rustet opp.
For Gjermundshaug har nemlig hatt mye vei å drive med i Østerdalen en tid nå. I det siste har de for eksempel breddeutvidet riksvei 3 fra Jutulhogget mot Alvdal.
– Gjennomføringen av dette prosjektet har gått svært bra, med godt samarbeid med entreprenøren, sier Jevnaker, og anleggsleder Frank Mellemstuen i Gjermundshaug er enig: – Et godt og tillitsfullt samarbeid, og det hele har gått som planlagt.
Første desember var datoen for ferdigstilling, det er i henhold til kontrakt, og milde høst- og vinteruker har gjort at asfaltering og veimerking har gått glatt. Slitelaget skal uansett legges til sommeren.
Arbeidene begynte for temmelig nøyaktig et år siden, i desember 2020, men det ble først start med selve prosjektet i mai, siden omkjøringsveiene måtte være ferdige først.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang
Fartsglade bilister
Men de har hatt sitt å slite med når det gjelder trafikkavvikling. Bilistene har kjørt for fort. Det ble prøvd med lavere fartsgrense, innsnevring av veien og refleksmarkører som midtdeler. Men farten gikk ikke ned. Hindringene i veien ble kjørt i filler.
– Dermed måtte vi gå mer drastisk til verks og innføre lysregulering gjennom anleggsområdet over en strekning på rundt 500 meter, forteller Jevnaker.
Grunnforholdene har vært som ventet og temmelig bra. Det er gjort mye bæreevnemålinger som en del av kontrakten til Gjermundshaug Anlegg, som har hatt oppdraget som en totalentreprise.
– Vi har mange lokale arbeidsfolk, og de kjenner grunnen i området og vet hvordan det er. Som regel grusmasser med innslag av stein og blokk, sier Mellemstuen.
Begge bruene og kulverten er plasstøpte konstruksjoner. Kiva bru er i tillegg spennarmert. Ved Kiva var det for øvrig begrenset når entreprenøren kunne arbeide, siden det er ei gyteelv for fisk, og dermed var det også påkrevd med litt tiltak i forhold til elva.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru