Stangeland Maskin hadde det beste tilbudet på å bygge Bussveien på den kilometerlange strekningen mellom Jernbaneveien og Elvegata i Sandnes, skriver Rogaland fylke i en pressemelding.
Entreprenøren skal bygge strekningen for i overkant av 98 millioner kroner eks. mva.
– Vi har valgt Stangeland basert på kvalitet og pris, og er glade for å ha entreprenøren med oss på laget. Vi har gode erfaringer med Stangeland allerede, sier Harald Bøhn, leder for Bussveien i Rogaland fylkeskommune, i meldingen.
Stangeland er godt i gang med å bygge bussveistrekningen mellom Diagonalen og Gausel stasjon, som blir ferdig til våren.
Viktig bussvei for Sandnes sentrum
Strekningen Jernbanevegen-Olav Vs gate-Elvegata er en av totalt fire delstrekninger i reguleringsplanen for Bussveien mellom Kvadrat og Ruten i Sandnes, og går fra Strandgata ved Tollbugata, via Jernbanevegen, over Olav Vs plass, og videre inn i Elvegata fram til rundkjøringen ved Julie Eges gate.
– Vi er klare for å få Bussveien til Sandnes. Dette er en videreutvikling av sentrum som vi har ventet på, seier ordfører Stanley Wirak i meldingen.
– Bussveien i Sandnes sentrum er en viktig brikke i å få en sammenhengende bussvei mellom Stavanger og Sandnes. Med denne strekningen er vi også et steg nærmere å oppnå de politiske ønskene om god, sømløs flyt i kollektivtrafikken på korridor 1. Det er på denne strekningen vi har desidert flest passasjerer, sier Bøhn.
Entreprenørene som ikke ble valgt, har ti dagers klagefrist. Fristen går ut 8. september.
Ren kollektivgate
Bussveien gjennom Sandnes sentrum blir bygd som en kollektivgate, uten felt for biler på sidene. På Olav V splass blir det bygd et 5700 m² stort torg med granittdekke. Mellom Langgata og Havneparken oppgraderer fylket og bygger nytt krysningspunkt. To busstasjoner i hver retning skal på plass.
Arbeidet starter i september, og skal være ferdig sommeren 2024.
Skandaleprosjektet i Moss kan bli forsinket igjen