Budsjettforslaget innebærer en økning fra saldert budsjett i 2023 på 8,8 prosent til Statens vegvesen og 6,6 prosent til Nye Veier.
Godt vedlikehold er avgjørende for å ha et godt, trygt og fungerende veinett, slik at veiene kan brukes i mange år, sier Regjeringen i sitt forslag. Totalt foreslår de derfor å bevilge 9,7 milliarder kroner til drift og vedlikehold på riksveier.
– Regjeringen har en strategi om å ivareta eksisterende veiinfrastruktur. I tillegg til drift og vedlikehold, foreslår vi i år oppstart av tre nye riksveiprosjekt og videreføring av forberedende arbeid på felleprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle. Vi skal ivareta de riksveiene vi har, utbedre hvor vi kan og bygge nytt hvor vi må, sier Nygård.
Til investeringer på riksveiene foreslår regjeringen å bevilge 20,7 milliarder kroner, for å tilrettelegge for rasjonell framdrift i igangsatt prosjekt og oppstart av riksveiprosjektene, slik det allerede ble lekket under valgkampen.
Oppstartmidler:
Det er satt av midler til oppstart av disse prosjektene:
- E6 Megården-Sommerset (delprosjekt på E6 Megården-Mørsvikbotn) i Nordland
- E134 Røldal-Seljestad i Vestland
- E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 i Akershus
Videreføring av forberedende arbeider:
Det er også satt av midler til å videreføre forberedende arbeider på Fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna-Stanghelle i Vestland.
Nye Veier har foreløpig lagt opp til anleggsstart for prosjektene:
- E6 Berkåk-Vindåsliene (delprosjekt på E6 Nedgård (Ulsberg)-Melhus) i Trøndelag
- E6 Roterud–Storhove (delprosjekt på E6 Moelv-Øyer) i Innlandet
- Utbedringstiltaket Djupevik-Kviturtunnelen på riksvei 13 Skare-Sogndal i Rogaland og Vestland
- Utbedringstiltakene Stuguflåten-Raudstøl og Veblungsnes på E136 Dombås-Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal
Milliardsum skal gi færre forsinkelser: – Pendlere har ikke råd til å stå på perrongen i seks år til