Det fremkommer i Næringsdepartementets budsjettforslag for 2021, der Mesta AS er ett av fire navngitte statsselskaper som Regjeringen har gitt departementet fullmakt til å bli kvitt.
Hvis det er noen som vil kjøpe, vel å merke.
Ti entreprenører har sikret seg veioppdrag for inntil en halv milliard
Verdisetting = bokført egenkapital
For allerede i 2014 startet Regjeringen prosessen med å selge sine aksjer i Mesta. Men etter vel ett års aktivt arbeid i markedet, konkluderte departementet den gang med at de ikke valgte å selge det helstatlige entreprenørselskapet.
Etter å ha vært i kontakt med til sammen 61 mulige kjøpere, og å ha mottatt konkrete bud, var konklusjonen i januar 20015 at ingen av budene var gode nok til at det var verdt å selge selskapet.
I budsjettforslaget for 2021 fremkommer det at Staten har verdsatt selskapet til 433 millioner kroner, som er 183 millioner kroner lavere enn selskapet var verdiført til i inneværende år. Verdisettingen tilsvarer bokført egenkapital.
Årsaken til en såpass kraftig verdireduksjon er det store underskuddet Mesta leverte i 2019, der et underskudd på 229 millioner kroner spiste kraftig av en i utgangspunktet solid egenkapital.
Aker Horizons med milliardnedskriving i fornybarsatsing
Har gitt store utbytter til Staten
Statseide selskaper er i den noe eiendommelige situasjon at de gjennom statsbudsjettet får vedtatt hva som skal leveres av utbytte – over ett år før regnskapene for det aktuelle år er klare.
For 2021 foreslår Regjeringen at utbyttet skal settes til null. For inneværende år er det satt til 15 millioner kroner, slik det har vært de siste årene.
Enkelte år har det vært tatt ut utbytte på opptil 350 millioner kroner. Siden 2010 er det tatt ut utbytte på over 1,5 milliarder kroner fra selskapet. Dermed har Staten fått tilbake milliarden som ble lagt på bordet da Mesta ble etablert 1. januar 2003. Og mere til!
Sivilingeniør og oppfinner: Mener ventil kan løse overvannsproblem
Stabiliserer skuta
Mye tyder på at adm. dir. Marianne B. Røren og hennes 1600 ansatte er i ferd med å stabilisere skuta etter 2019, som ble det verste året i selskapets historie.
Økonomirappporten for 2. kvartal i år forteller om forbedret ordretilgang, og at selskapet styrer mot en samlet omsetning på nærmere 4,5 milliarder kroner. Driftsresultatet pr. 2. kvartal lå på pluss 65 millioner kroner.
Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år